• پایش شیوع گواتر و میزان ید ادرار در دانش آموزان 10-7 ساله استان کهکیلویه و بویراحمد در سال 1380

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1388/01/01
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1388/01/01
    • تعداد بازدید: 419
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -

    سابقه و هدف: کمبود ید و اختلالات ناشی از آن به عنوان یک مشکل عمده بهداشتی-تغذیه ای در ایران از سال ها قبل شناخته شده است. استان کهکیلویه و بویراحمد یکی از مناطقی است که در مطالعات قبل از یدرسانی، دارای شیوع بالای گواتر آندمیک بوده است. در ایران برنامه کنترل و پیشگیری از بروز این اختلالات از جمله تولید و توزیع نمک یددار از سال 1368 به مرحله اجراء درآمده است. به منظور پایش برنامه کشوری مبارزه با کمبود ید در سال 1380، این بررسی در دانش آموزان 7 تا 10 ساله استان کهکیلویه و بویراحمد انجام شد.

    روش بررسی: طی یک بررسی توصیفی-مقطعی از طریق نمونه گیری تصادفی تعداد 1200 دانش آموز (به تعداد مساوی دختر و پسر) انتخاب شدند. شیوع گواتر از طریق معاینه بالینی انجام و طبق تقسیم بندی سازمان جهانی بهداشت درجه بندی شد. نمونه ادرار از یک دهم نمونه ها اخذ گردید و اندازه گیری ید ادرار به روش هضم انجام شد.

    یافته ها: درصد کلی گواتر در دانش آموزان استان 7.7% به ترتیب در دختران و پسران 3.5% و 8.7% بود. میانه ید ادرار در جمعیت مورد مطالعه 17.7 μg/dl بود. در 84.7% موارد ید ادرار بیشتر از 10 μg/dl بود و سطح ید ادرار کمتر از  μg/dl 5 در 14.3% موارد وجود داشت. هیچ یک از افراد ید ادرار کمتر از 2 μg/dl نداشتند. تفاوتی در شیوع گواتر و میزان ید ادرار بین دو جنس و نیز بین دانش آموزان شهر و روستا مشاهده نشد.

    نتیجه گیری: یافته های این بررسی نشان می هد که در مقایسه با بررسی کشوری سال 1375، درصد گواتر در دانش آموزان کاهش معنی داری داشته و ید ادرار دانش آموزان استان کهکیلویه و بویراحمد همچنان در حد مطلوب سازمان جهانی بهداشت می باشد. لذا استان کهکیلویه و بویراحمد در زمره مناطق "عاری از کمبود ید" محسوب می شود.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین ژورنال ها