• شیوع افسردگی پس از زایمان و عوامل همراه با آن در شهرستان قم

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1388/01/01
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1388/01/01
    • تعداد بازدید: 449
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -

    سابقه و هدف: افسردگی پس از زایمان یکی از شایعترین اختلالات روانی بدنبال زایمان است که مشکلات جدی برای مادر، کودک و خانواده ایجاد می کند. مطالعات مختلف شیوع این اختلال را 5 تا 40 درصد گزارش کرده اند. در بررسی عوامل مرتبط نیز نتایج متفاوتی بدست آمده است. هدف این مطالعه ارزیابی شیوع افسردگی پس از زایمان و تعیین عوامل مرتبط با آن در زنان مراجعه کننده به مراکز بهداشتی درمانی قم است.

    مواد و روش ها: در این پژوهش مقطعی، به روش نمونه گیری متوالی، اطلاعات مربوط به 300 مادر که 12-6 هفته از زایمان آنها می گذشت، مورد بررسی قرار گرفت. ابزار گردآوری داده ها شامل پرسشنامه استاندارد ادینبورگ و پرسشنامه عوامل مرتبط بود که پس از تائید اعتبار و اعتماد علمی بکار گرفته شد. نمونه ها بر اساس آزمون ادینبورگ به دو گروه افسرده (نمره برابر یا بیش از 13) و غیرافسرده (نمره کمتر از 13) تقسیم شدند و سپس با استفاده از مدل رگرسیون لجستیک ارتباط متغیرها با افسردگی پس از زایمان بررسی شد.

    یافته ها: شیوع افسردگی پس از زایمان با استفاده از آزمون ادینبورگ، 23.7% تعیین شد. در بررسی عوامل خطر ساز بین افسردگی پس از زایمان و ناخواسته بودن بارداری، ناهنجاری نوزاد، عدم رضایتمندی زناشویی، وضعیت اقتصادی، فقدان حمایت اجتماعی، تجربه بحران در 1 سال گذشته، سابقه افسردگی در طول زندگی، سابقه افسردگی پس از زایمان های قبلی و سابقه افسردگی در بارداری اخیر رابطه معنی دار مشاهده شد.

    نتیجه گیری: با توجه به نتایج پژوهش بر لزوم توجه بیشتر بر بهداشت روانی مادران و گنجاندن برنامه های غربالگری، حمایتی و مشاوره ای بهداشت روان در مراقبت های روتین بعد از زایمان به خصوص برای گروه های در معرض خطر تاکید می گردد.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین ژورنال ها