• درمان زودرس با nasal cpap در نوزادان نارس با سندرم دیسترس تنفسی

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1388/01/01
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1388/01/01
    • تعداد بازدید: 688
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -

    سابقه و هدف: سندرم دیسترس تنفسی نوزادان یکی از مهمترین دلایل مرگ و میر در نوزدان نارس محسوب می شود. با توجه به اختلاف نتایج مطالعات قبلی، هدف این تحقیق پاسخ به این سوال است که آیا درمان زودرس با nasal cpap قادر خواهد بود نیاز به ونتیلاسیون مکانیکی و عوارض آن را در نوزادان نارس مبتلا به rds کاهش دهد؟

    روش بررسی: در این کارآزمایی بالینی، نوزادان نارس با دیسترس تنفسی در 6 ساعت اول تولد با نمونه گیری تصادفی وارد گروه مورد یا شاهد شدند. گروه مورد فقط بر اساس بروز علائم بالینی دیسترس تنفسی روی nasal cpap قرار می گرفتند ولی برای گروه شاهد درمان استاندارد انجام شد یعنی بر اساس آنالیز گازهای شریانی درباره روش درمان کمک تنفسی تصمی مگیری می شد.

    یافته ها: از تعداد 47 نوزاد، 25 نوزاد در گروه شاهد و 22 نوزاد در گروه مورد قرار گرفتند. متوسط سن حاملگی نوزادان 2.6±31.3 هفته و متوسط وزن1621±540  گرم بود. در گروه شاهد 68% و در گروه مورد 40.9% فوت کردند(p=0.06) . در گروه شاهد 80% و در گروه مورد 36.4% نیاز به ونتیلاسیون مکانیکی پیدا کردند (p=0.006). همچنین در گروه شاهد طول مدت ونتیلاسیون مکانیکی 3.6±2.9 روز و در گروه مورد 1.3±0.68 روز بود (p=0.0009). نیاز به تزریق سورفاکتانت در گروه شاهد 48% و در گروه مورد فقط 9.1% بود (p=0.009). در گروه شاهد و مورد میزان پنوموتوراکس، طول مدت درمان با اکسیژن، طول مدت بستری در nicu و طول مدت بستری در بیمارستان تفاوت معنی داری نداشت.

     

    نتیجه گیری: با استفاده از nasal cpap زودرس می توان نیاز به ونتیلاسیون مکانیکی و طول مدت آن و نیاز به سورفاکتانت را در نوزادان مبتلا به rds کاهش داد. پیشنهاد می شود در مراکزی که nicu و رسپیراتور ندارند، قبل از اخذ پذیرش از nicu و در طول انتقال نوزاد نارس مبتلا به rds از مناطق دور افتاده از دستگاه های کوچک و ارزان cpap استفاده شود.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین ژورنال ها