• جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1388/01/01
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1388/01/01
    • تعداد بازدید: 489
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -
    سابقه و هدف: استاتین ها علاوه بر تغییر در متابولیزم چربی، قادر به تغییر در فرآیند التهاب هستند. این تحقیق به منظور تعیین اثر آتورواستاتین (atorvastatin) بر کنترل فعالیت بیماری اسپوندیلیت انکیلوزان  (as)در بیماران سرپایی مبتلا به نوع فعال این بیماری مراجعه کننده به بیمارستان امام حسین (ع) در سال های 1386 الی 1387 انجام گرفت.

    مواد و روش ها: این مطالعه کارآزمایی بالینی از نوع مقایسه قبل و بعد، روی 20 بیمار مبتلا به بیماری فعال as انجام شد. بیماران، علاوه بر ادامه داروی مصرفی قبلی، تحت درمان با آتورواستاتین به میزان 20 میلی گرم روزانه به مدت 12 هفته قرار گرفتند. در ابتدا و انتهای مطالعه، آزمایش های crp, esr، کلسترول توتال، تری گلیسیرید، ldl ,hd و ارزیابی بالینی از نظر معیارهایbasfi, basdai ، ارزیابی کلی بیمار از فعالیت بیماری خود، درد بیمار، خشکی صبحگاهی، basmi، اتساع قفسه سینه، شوبر اصلاح شده و فاصله اکسیپوت تا دیوار از بیماران به عمل آمد و تغییرات آنها مورد قضاوت آماری قرار گرفت.

    یافته ها: بعد از درمان با آتورواستاتین، معیارهای بالینی (p<0.001) basdai، ارزیابی کلی بیمار از فعالیت بیماری خود درد ستون فقرات (p<0.006)، خشکی صبحگاهی (p<0.04) basmi, (p<0.003) و شوبر اصلاح شده (p<0.04) بهبودی قابل توجهی داشتند. 45% واجد بهبودی با معیار asas20 بودند.

    نتیجه گیری: درمان با آتورواستاتین در بیماران مبتلا به بیماری فعال as، می تواند باعث بهبودی قابل توجه در علایم بیمار و کاهش فعالیت بیماری شود. از آنجا که مطالعه حاضر دربرگیرنده دوره پیگیری پس از قطع درمان نبوده است، مطالعات تکمیلی با بررسی دوره پیگیری پس از قطع آتورواستاتین و بررسی تجربی کامل پیشنهاد می گردد.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین رویدادها
مقالات جدیدترین ژورنال ها