• بررسی ارتباط گیرنده های استروژن، پروژسترون و her-2 با عوامل پروگنوستیک در مبتلایان به سرطان پستان

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1388/01/01
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1388/01/01
    • تعداد بازدید: 975
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -
    سابقه و هدف: از آنجا که گیرنده های her-2, pr, er نقش مهمی در پیش بینی پاسخ به درمان و پیش آگهی بیماران مبتلا به سرطان پستان دارند و در حال حاضر مطالعات درباره این فاکتورها و ارتباط آنها با مشخصات دموگرافیک و کلینیکی بیماران در کشور ناکافی است، این مطالعه با هدف بررسی ارتباط گیرنده های استروژن، پروژسترون و her-2 با عوامل پروگنوستیک در مبتلایان به سرطان پستان مراجعه کننده به بیمارستان شهدای تجریش تهران در سال 1383 و 1384 انجام شد.

    مواد و روش ها: این مطالعه توصیفی- مقطعی در سال های 83-84 بر روی 138 بیمار زن مبتلا به سرطان پستان از نوع infiltrating ductal carcinoma که به بخش رادیوتراپی و انکولوژی بیمارستان شهدای تجریش مراجعه کرده بودند انجام شد و کلیه اطلاعات از پرونده بیماران اخذ گردید.

    یافته ها: ارتباط معنی دار آماری بین گیرنده های her-2, pr, er و سن بیمار، اندازه تومور و وضعیت درگیری غدد لمفاوی مشاهده نشد. همچنین بین گیرنده های هورمونی pr, er با گرید تومور ارتباطی معنی دار آماری وجود نداشت. اما بیماران her-2 مثبت با تومورهای با گرید بالاتر مواجه بودند(p<0.05). نیز بین گیرنده های pr, er و گیرنده her-2 ارتباط آماری معنی دار وجود نداشت .ارتباط بین تومورهای (er-/pr-/ her2 -) triple negative و سن، اندازه تومور، وضعیت درگیری غدد لمفاوی و گرید تومور معنی دار نبود.

    نتیجه گیری: چنین به نظر می رسد بیمارانی که وضعیت گیرنده her-2 در آنها مثبت می باشد تومورهایی با گرید بالاتر دارند، به عبارتی با قدرت تکثیر و تهاجم به سایر نقاط بیشتر و احتمالاً طول عمر کوتاه تری مواجه می باشند.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین رویدادها