• تعیین شیوع کریپتوسپوریدیوم و اندازه گیری ریزمغذی های سرم در کریپتوسپوریدیوزیس در کودکان زیر 5 سال در شهرکرد

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1388/01/01
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1388/01/01
    • تعداد بازدید: 509
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -

    سابقه و هدف: انگل کریپتوسپوریدیوم با انتشار جهانی، یکی از عوامل مهم اسهال در کودکان و افرادی که دارای نقص سیستم ایمنی هستند، شناخته شده است. با توجه به ارتباط بین افزایش ریزمغذی ها و تسریع سیر بهبودی بیماری های عفونی، از جمله اسهال، در این مطالعه علاوه بر تعیین میزان شیوع آلودگی با این انگل میزان ویتامین a، روی و سلنیوم سرم در کودکان آلوده نیز بررسی گردید.

    روش بررسی: در این مطالعه مقطعی از 504 کودک بستری مبتلا به اسهال و بدون اسهال و همچنین 114 کودک بستری با علت های دیگر به غیر از اسهال (گروه کنترل) نمونه مدفوع گرفته شد و از نظر آلودگی با کریپتوسپوریدیوم با روش الیزا مورد مطالعه قرار گرفتند. همچنین در کودکان اسهالی، میزان ویتامین a با روش hplc و روی و سلنیوم به طریق  icp-msاندازه گیری شد.

    یافته ها: در مجموع، 12 مورد (2%) آلودگی با کریپتوسپوریدیوم در کودکان اسهالی تشخیص داده شد (در گروه کنترل آلودگی تشخیص داده نشد). بیشترین میزان آلودگی در فصل بهار یافت گردید. در این مطالعه اختلاف معنی داری بین میزان آلودگی با این در کودکان آلوده به این انگل تقریبا بطور معنی داری بیشتر از درصد کمبود آن a انگل و جنس مشاهده نگردید. درصد کمبود ویتامین در دیگر کودکان بستری با اسهال بود. اگر چه درصد کمبود روی و سلنیوم در کودکان آلوده با این انگل کمی بیشتر از درصد آن در مقایسه با دیگر کودکان بستری مبتلا به اسهال بود، این اختلاف از نظر آماری معنی دار نبود.

    نتیجه گیری: نتایج حاصله از این مطالعه نشان می دهد میزان آلودگی با این انگل در کودکان زیر 5 سال مبتلا به اسهال تقریبا مشابه سایر نقاط کشور است. لذا ضرورت توجه پزشکان به این انگل در اسهال حاد کودکان و انجام رنگ آمیزی ذیل نلسون در نمونه های اسهالی احساس می گردد.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین رویدادها
مقالات جدیدترین ژورنال ها