• بررسی اثر امواج غیریونیزان با فرکانس پایین بر بیان پروتئین های سلول فیبروبلاست انسانی

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1388/01/01
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1388/01/01
    • تعداد بازدید: 530
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -

    مقاله بررسی اثر امواج غیریونیزان با فرکانس پایین بر بیان پروتئین های سلول فیبروبلاست انسانی 

    سابقه و هدف: با پیشرفت تکنولوژی و ساخت دستگاه های جدید الکتریکی، بشر روزانه تحت تاثیر امواج الکترومغناطیس با فرکانس بسیار پایین قرار می گیرد. یکی از دستگاه هایی که با امواج الکترومغناطیس با فرکانس پایین کار می کند، تحریک کننده مغناطیسی مغز است. محققین از تحریکات مغناطیسی برای درمان بیماری هایی چون افسردگی و اسکیزوفرنی استفاده می کنند. اخیرا" بررسی هایی با هدف تعیین اثرات جانبی امواج الکترومغناطیسی کم فرکانس بر بخش های مختلف بدن انسان انجام گرفته و این تحقیق در ادامه این سری مطالعات طراحی شده است.

    مواد و روش ها: در این مطالعه سلول های فیبروبلاست انسانی در معرض امواج الکترومغناطیس (فرکانس 3 هرتز و شدت 4 میلی تسلا به مدت 3 ساعت) قرار گرفته و پس از 24 ساعت پروتئین های تام سلول ها استخراج گردید. پروتئین های استخراج شده، با استفاده از روش الکتروفورز دو بعدی بر روی ژل الکتروفورز تفکیک و با نیترات نقره رنگ آمیزی شدند. با مقایسه ژل های نمونه تحت تابش و کنترل، پروتئین هایی که بیان آنها بطور معنی داری تغییر نموده تعیین و با استفاده از بانک های اطلاعاتی و نرم افزارهای مربوطه برخی از این پروتئین ها شناسایی گردیدند.

    یافته ها: نتایج بدست آمده نشان می دهد امواج الکترومغناطیس با فرکانس فوق العاده پایین می توانند منجر به توقف در بیان پروتئین آپولیپوپروتئین a و تولید پروتئین یوبیکیتین در سلول های فیبروبلاست انسانی شوند.

    نتیجه گیری: با توجه به تغییر بیان برخی از پروتئین ها در سلول های تحت تابش ممکن است تابش امواج الکترومغناطیس با فرکانس پایین با کاربرد درمانی دارای اثرات جانبی باشد. بنابراین استفاده از آنها مستلزم انجام مطالعات بیشتری است.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم