• فراوانی هلیکوباکترپیلوری در بیماران دیس پپسی مبتلا به دیابت قندی

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1388/01/01
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1388/01/01
    • تعداد بازدید: 576
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -
    سابقه و هدف: هلیکوباکترپیلوری (hp:helicobacter pylori) یکی از شایعترین عفونت های مزمن در دنیا است. اعتقاد بر این است که دیابت قندی باعث افزایش ابتلا به عفونت می شود، اما داده های مرتبط با شیوع  hpدر دیابتی ها اندک و متناقض است و نتایج غیرمشابهی به دست آمده است. بر این اساس، مطالعه حاضر با هدف بررسی فراوانی هلیکوباکترپیلوری در بیماران دیابتی مراجعه کننده به بیمارستان آموزشی در سال 83-1381 انجام گرفت.

    روش بررسی: در این مطالعه مورد-شاهدی، گروه مورد شامل 84 بیمار دیابتی شناخته شد های بود که به علت دیس پپسی تحت آندوسکوپی فوقانی قرار گرفته بودند. گروه شاهد نیز شامل 84 بیماری بود که به علت دیس پپسی آندوسکوپی شدند و آزمایش قندخون ناشتای آنها طبیعی بود. گروه مورد و شاهد از نظر سن، جنس و علت آندوسکوپی با هم همسان شدند. افرادی که در یک ماه اخیر مصرف آنتی بیوتیک و در یک هفته اخیر مصرف مهارکننده پمپ پروتون داشتند، از مطالعه خارج شدند. در طی آندوسکوپی از تمام افراد تست اوره آز جهت بررسی hp انجام شد. در مواردی که تست اوره آز منفی می شد، نمونه بافتی جهت بررسی hp به آسیب شناسی ارسال می شد.

    یافته ها: میانگین سنی گروه مورد و شاهد به ترتیب 10.2±47.5 و 10±47.6 سال بود .(ns) نسبت جنسی مرد به زن در هر دو گروه 46 به 38 بود. 19 بیمار دیابتی (22.6%) مبتلا به دیابت نوع 1 و بقیه (77.4%) مبتلا به دیابت نوع 2 بودند. فراوانی hp در بیماران 47 مورد (51.1%) و در گروه شاهد 45 مورد (48.9%) بود که اختلاف معنی دار آماری بین آنها وجود نداشت. نسبت شانس ابتلا به hp در بیماران دیابتی 0.95 با فاصله اطمینان 95% بین 1.3-0.7 بود.

    نتیجه گیری: مطالعه حاضر هیچگونه ارتباطی را بین ابتلای به دیابت و هلیکوباکترپیلوری در بزرگسالان نشان نداد. بر این اساس بالا بودن فراوانی دیس پپسی در بیماران دیابتی احتمالا ناشی از هلیکوباکترپیلوری نیست و عوامل احتمالی دیگری نظیر درگیری سیستم اتونوم نقش دارند.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین رویدادها
مقالات جدیدترین ژورنال ها