• بررسی تأثیر تجویز سولفات منیزیوم داخل مفصلی بر درد حاد بعد از عمل در بیماران آرتروسکوپی تشخیصی زانو با بیهوشی عمومی

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1388/01/01
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1388/01/01
    • تعداد بازدید: 710
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -

    سابقه و هدف: کنترل درد حاد پس از اعمال جراحی، جزو اهداف مهم در مراقبت پس از عمل بیماران است. با توجه به گزارش های متعدد مبنی بر تأثیر تجویز نورآگزیال و سیستمیک سولفات منیزیوم در کنترل درد حاد پس از عمل، به منظور بررسی تأثیر احتمالی این یون در صورت تجویز داخل مفصلی، این مطالعه بر روی بیماران کاندیدای آرتروسکوپی تشخیصی زانو در بیمارستان اختر تهران در سال های 86-1385 اجرا شد.

    مواد و روش ها: در این کارآزمایی بالینی دوسوکور تصادفی شده با دارونما 60 ,(placebo) بیمار که به طور مستمر به بیمارستان مراجعه نمودند پس از کسب رضایت آگاهانه کتبی، از طریق جداول اعداد تصادفی به دو گروه تقسیم شدند. دو گروه بیماران به لحاظ سن، جنس و مدت زمان بیهوشی مشابه بودند. به یک گروه، محلول سولفات منیزیوم داخل مفصلی بر اساس پروتکل مشخص داده شد و به گروه دیگر با همان روش و حجم، دارونما تجویز گردید. میزان درد افراد دو گروه با روش نمره بندی درد visual analogous scale(vas)  در زمان های 1، 2، 6، 12، 18 و 24 ساعت بعد از عمل اندازه گیری شد و با آزمون independent sample t-test مورد قضاوت قرار گرفت.

    یافته ها: دو گروه 30 نفری مورد بررسی، از لحاظ متغیرهای زمین های، مشابه بودند. میزان درد در اولین ساعت پس از عمل در گروه شاهد، 1.05±8.70 و در گروه مورد، 1.91±5.53 بود. این کاهش درد در ساعت های ششم و دوازدهم پس از عمل کماکان در گروه مورد کمتر از گروه شاهد بود (p<0.0001). در ساعت های دوم، هجدهم و بیست و چهارم پس از عمل این اختلاف معنی دار نبود.

    نتیجه گیری: به نظر می رسد تجویز سولفات منیزیوم داخل مفصلی به بیمارانی که تحت عمل آرتروسکوپی تشخیصی زانو با بیهوشی عمومی قرار می گیرند، باعث کاهش چشمگیر درد در ساعات اولیه پس از عمل می شود. این مطالعه، بررسی تأثیر مجدد این دارو بر میزان درد حاد پس از عمل را توجیه می کند.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم