• بررسی تاثیر آنژیوپلاستی شریان کلیه بر روی عملکرد دیاستولی در مبتلایان به تنگی شریان کلیه

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1388/01/01
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1388/01/01
    • تعداد بازدید: 576
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -
    سابقه و هدف: تنگی شریان کلیه یکی از عوامل هیپرتانسیون ثانویه می باشد. با توجه به عوارض شناخته شده در این بیماران و احتمال تاثیر مثبت و به منظور تعیین تاثیر آنژیوپلاستی شریان کلیه بر عملکرد دیاستولی در بیماران با تنگی شریان کلیه این تحقیق انجام گرفت.

    روش بررسی: این تحقیق با طراحی کار آزمایی بالینی از نوع مقایسه قبل و بعد بر روی 35 بیمار واجد شرایط انجام شد. بیماران با تنگی شریان کلیه (بالای 70 درصد تنگی در آنژیوگرافی یا بالای 50 درصد با فشار خون کنترل نشده) که تحت آنژیوپلاستی شریان کلیه قرار گرفته بودند، قبل و 6 ماه بعد از آنژیوپلاستی تحت داپلر اکو و tissue dopple قرار گرفتند و معیارهای اکو شاملe/ea, e/a, (dt) deceleration time, (ivrt) isovolumic relaxation time  و عملکرد دیاستولی مورد بررسی و تغییرات آن با آزمون ویلکاکسون مورد قضاوت قرار گرفت.

    یافته ها: تحقیق بر روی 35 بیمار شامل 11 (31.4 درصد) مرد و 24 (68.6 درصد) زن انجام گرفت. سن بیماران 10.2±59.6 سال بود. آنژیوپلاستی شریان کلیه بر روی e/a, ivrt تاثیری نداشت، ولی dt را به میزان 54.9±30.9 میلی ثانیه e/ea, (p<0.002) را به میزان (p<0.04) 0.44±0.9 کاهش داد.

    نتیجه گیری: به نظر می رسد که آنژیوپلاستی شریان کلیه تغییری در نوع عمل دیاستولی ایجاد نمی کند، ولی باعث کاهش  e/eaکه به عنوان پارامتری جهت ارزیابی عملکرد دیاستولی می باشد، می شود.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین رویدادها
مقالات جدیدترین ژورنال ها