• بررسی اثر ترانکس امیک اسید (tranexamic acid) بر میزان خونریزی جراحی شکستگی شفت فمور

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1388/01/01
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1388/01/01
    • تعداد بازدید: 785
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -

    سابقه و هدف: با توجه به خونریزی در همه اعمال جراحی و عوارض شناخته شده آن و وجود بعضی گزارشات مبنی بر تاثیر مثبت ترانکس امیک اسید با نرمال سالین بر میزان خونریزی و نیاز به خون آلوژنیک، این تحقیق روی بیماران تحت جراحی شکستگی شفت فمور انجام گرفت.

    روش بررسی: در یک کارآزمایی بالینی آینده نگر، 60 بیمار asa class i در محدوده سنی 50-20 سال با شکستگی فمور مورد بررسی قرار گرفتند. پس از تعیین طرح بیهوشی عمومی، بیماران به صورت تصادفی به دو گروه 30 نفری تقسیم شدند. در گروه تجربی داروی ترانکس امیک اسید و در گروه شاهد نرمال سالین تزریق شد و تاثیر دارو بر میزان هموگلوبین و هماتوکریت و نیز میزان خونریزی با آزمون t مورد قضاوت آماری قرار گرفت.

    یافته ها: بین دو گروه از نظر سن و جنس اختلاف آماری معنی داری وجود نداشت. میانگین خونریزی در گروه تجربی 208.7±670 و در گروه شاهد 230.9±998.4 میلی لیتر بود (p<0.02). نیاز به خون آلوژنیک در گروه شاهد 46.7 درصد و در گروه تجربی 16.7 درصد بود (p<0.02).

    نتیجه گیری: به نظر می رسد که استفاده از داروی ترانکس امیک اسید باعث کاهش میزان خونریزی حین عمل جراحی شکستگی فمور و در نهایت کاهش نیاز به دریافت خون آلوژنیک می شود.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین رویدادها
مقالات جدیدترین ژورنال ها