• مقایسه استانداردهای اورژانس های بیمارستان های تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با شاخص های وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1388/01/01
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1388/01/01
    • تعداد بازدید: 531
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -

    سابقه و هدف: بخش های اورژانس، از مهمترین و پر مخاطره ترین بخش های بیمارستان ها هستند. امروزه با ترویج زندگی شهری و ماشینی، و افزایش حوادث، اهمیت بخش های اورژانس و کیفیت آنها بیش از گذشته مورد توجه قرار گرفته است. در این مطالعه، اورژانس های تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، از نظر ساختار فیزیکی و انطباق با شاخص های وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی ارزیابی شده اند.

    مواد و روش ها: این مطالعه به صورت مقطعی در اسفند ماه سال 1386 در اورژانس 7 بیمارستان تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی انجام شد. پس از کسب مجوزهای لازم، یک نفر بازرس آگاه به نکات مندرج در چک لیست، برای پرنمودن پرسشنامه انتخاب شد. در این مطالعه، از استانداردهای وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی برای تهیه چک لیست ها استفاده گردید و 18 مورد ساختار فیزیکی، فض ای تریاژ، اتاق معاینه و اقدامات اولیه، اتاق احیا، اتاق عمل سرپایی، ایستگاه پرستاری، اتاق تحت نظر، اتاق ایزولاسیون و سایر موارد، تحت بررسی قرار گرفتند.

    یافته ها: مهمترین مشکلات در ارتباط با ساختار فیزیکی، اتاق عمل سرپایی و اتاق ایزولاسیون بود و در این ارتباط، تنها سه مرکز تمام ویژگی های لازم را دارا بوده و امتیاز کامل را کسب نمودند. در مورد فضای تریاژ در 4 مرکز امتیاز کامل و در مابقی کمتر از حد مورد نیاز بود. در ارتباط با شرایط اتاق معاینه و اتاق احیا در 5 مورد امتیاز کامل بود. در مورد اتاق تحت نظر، تی شور، سرویس های بهداشتی پرسنل و کارکنان، داروها، ایستگاه پرستاری و عملکرد پرسنل و پزشکان، خوشبختانه در تمامی موارد امتیازات کسب شده کامل بودند .در سایر موارد اغلب بیمارستان ها از امتیاز بالایی برخوردار بودند.

    نتیجه گیری: شرایط اورژانس های بیمارستان های تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی گرچه در بعضی موارد امتیاز بالایی را در ارزشیابی به خود اختصاص داده اند، اما در مواردی نیز امتیاز مناسبی نداشته و نیازمند اصلاحاتی هستند.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین رویدادها
مقالات جدیدترین ژورنال ها