• خودارزیابی عملکرد بیمارستان ها و مراکز آموزشی- درمانی تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی- درمانی استان اصفهان با استفاده از مدل تعالی سازمان، سال 1385

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1388/01/01
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1388/01/01
    • تعداد بازدید: 889
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -

    سابقه و هدف: با توجه به اهمیت برنامه ریزی و اجرای یک نظام ارزیابی و کارآمدی مدل تعالی عملکرد اروپایی (efqm)، در این مطالعه، عملکرد بیمارستان ها و مراکز آموزشی- درمانی تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با استفاده از مدل efqm ارزیابی گردید.

    روش بررسی: این مطالعه توصیفی به صورت مقطعی در سال 1386 انجام گرفت. مدیران کلیه بیمارستان ها و مراکز آموزشی - درمانی تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی استان اصفهان جامعه آماری را تشکیل دادند. ابزار گردآوری داده ها، پرسشنامه استاندارد ارزیابی عملکرد بر اساس مدل تعالی سازمان بود. داده های جمع آوری شده، با توجه به اهداف پژوهش، تجزیه و تحلیل شدند.

    یافته ها: میانگین امتیاز خودارزیابی عملکرد مراکز مورد مطالعه، در بعد رهبری، 56 امتیاز از مجموع 100 امتیاز؛ در بعد خط مشی و استراتژی ها،40  از مجموع 80 امتیاز؛ در بعد کارکنان، 51 از مجموع 90 امتیاز؛ در بعد شراکت ها و منابع، 50 از مجموع 90 امتیاز؛ در بعد فرآیندها، 71 از مجموع 140 امتیاز؛ در بعد نتایج مشتری، 103 از مجموع 200 امتیاز؛ در بعد نتایج کارکنان، 42 از مجموع 90 امتیاز؛ در بعد نتایج جامعه، 28 از مجموع 60 امتیاز؛ و در بعد نتایج کلیدی عملکرد، 74 از مجموع 150 امتیاز بود. میانگین امتیاز خودارزیابی عملکرد مراکز در کل، 516 از مجموع1000  امتیاز بود (52% از 100% امتیاز).

    نتیجه گیری: با توجه به اینکه هدف اصلی خودارزیابی عملکرد بر اساس مدل تعالی سازمان، در وهله اول، شناخت وضعیت فعلی سازمان و تعیین نقاط ضعف و قوت آن و در مرحله بعد تلاش در جهت تقویت قوت ها، رفع کاستی ها و بهبود وضعیت سازمان می باشد، یافته های این بررسی توانست نقاط قوت و ضعف مراکز مورد مطالعه را تعیین نموده و راهنمایی برای تصمیم گیری ها و سیاستگذاری های مدیریتی باشد. یافته ها نشان داد توجه به نتایج برتری سازمان به ویژه در دو معیار نتایج کارکنان و نتایج جامعه ضروری می باشد. همچنین به منظور فرهنگ سازی و ایجاد بستر مناسب برای انجام خودارزیابی های اصولی و صحیح، طراحی و ارایه برنامه های آموزشی بیشتر در این زمینه ضروری است.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم