• بررسی اثر آماده سازی بر پیشگیری از عفونت پس از سپتوپلاستی

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1388/01/01
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1388/01/01
    • تعداد بازدید: 420
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -

    سابقه و هدف: عمل جراحی سپتوپلاستی از اعمال شایع و پایه ای در رشته گوش و حلق و بینی می باشد و عفونت در ناحیه بینی به دلیل وجود ارگانیسم های متعدد و نزدیکی و ارتباط با مناطق حیاتی سر و گردن از اهمیت ویژه ای برخوردار است. تحقیق حاضر با هدف تعیین تاثیر آماده سازی (preparation) قبل از عمل سپتوپلاستی و تأثیر آن در پیشگیری از عفونت پس از عمل انجام گردید.

    روش بررسی: مطالعه به روش کارآزمایی بالینی بر روی 150 نفر (78 نفر به عنوان گروه مورد و 72 نفر بعنوان گروه شاهد) انجام گرفت. برای گروه مورد آماده سازی قبل از عمل انجام نشد و برای گروه شاهد این کار به صورت روتین صورت گرفت. در نهایت کلیه بیماران از نظر عفونت پس از عمل (روز اول و دوم، هفته اول و دوم، و ماه های یک، دو و سه) تحت بررسی قرار گرفتند.

    یافته ها: گروه مورد شامل 22 زن و 56 مرد با میانگین سنی 5.1±24.6 سال و گروه شاهد شامل 17 زن و 55 مرد با میانگین سنی 6.4±25.1 سال بودند. پس از عمل در هر گروه یک مورد عفونت دیده شد.

    نتیجه گیری: با توجه به تحقیق حاضر که حاکی از عدم تأثیر آماده سازی ناحیه عمل در میزان بروز عفونت پس از عمل دارد به نظر می رسد در اعمال سپتوپلاستی آماده سازی دقیق قبل از عمل ضروری نبوده و بهتر است دقت بیشتری در مورد تکنیک عمل، کاهش زمان عمل و مراقبت های پیش و پس از عمل انجام شود.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین رویدادها
مقالات جدیدترین ژورنال ها