• بررسی لوله گذاری سریع تراشه با روش پرایمینگ با دوز معمول آتراکوریوم

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1388/01/01
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1388/01/01
    • تعداد بازدید: 947
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -

    سابقه و هدف: با توجه به روند رو به افزایش تروماها و نیاز به لوله گذاری سریع تراشه و اهمیت شلی عضلات در انتوباسیون سریع، در این تحقیق، لوله گذاری سریع تراشه با روش پرایمینگ با دوز معمول آتراکوریوم و ساکسینیل کولین مقایسه شد.

    مواد و روش ها: در این کارآزمایی بالینی دوسوکور تصادفی، پس از توضیح کامل طرح و اخذ رضایت نامه کتبی، 100 بیمار با مقیاس (american society of anesthesiologists) asa کلاس 1 و 2، در محدوده سنی 15 تا 55 سال، بدون مشکلات آناتومیک راه های هوایی، اندکس های لوله گذاری مشکل، و سوابق خانوادگی هایپرترمی بدخیم، میوپاتی و کمبود کولی ناستراز سرم، به طور تصادفی، در دو گروه شاهد (s، دریافت ساکسینی لکولین) و آزمون (p، پرایمینگ با آتراکوریوم) قرار گرفتند. بیماران در هر دو گروه، میدازولام 0.5-1.5 mg  و فنتانیل 2 μg/kg به صورت وریدی به عنوان پریمد دریافت نمودند. سپس به بیماران گروه آزمون، آتراکوریوم 0.05 mg/kg و به بیماران گروه شاهد، نرمال سالین با حجم مساوی تزریق شد. بیماران سه دقیقه پراکسیژنه شدند و سپس در هر دو گروه، اینداکشن بیهوشی با استفاده از تیوپنتال (5-6 mg/kg)، لیدوکایین (1.5 mg/kg)، آتراکوریوم 0.55 mg/kg)، برای گروه آزمون) و ساکسینیل کولین 1.5 mg/kg)، برای گروه شاهد) انجام، و 60 ثانیه بعد، لوله گذاری شد. با توجه به درجه شلی فک (1و0) و باز بودن طناب های صوتی (1و0) و عدم زور زدن (0,1,2) (bucking) به عنوان معیارهای بالینی و با استفاده از پاسخ بیمار به نرواستیمولاتور(0,1,2) (st)  شلی عضلات ثبت گردید. امتیاز 4، به عنوان شلی کامل و امتیاز 3 به عنوان شلی نسبی در نظر گرفته شد. تأثیر این روش ها بر مبنای شلی عضلات، با ارزیابی معاینات کلینیکی و بالینی st تعیین و با آزمون مجذور کای و دقیق فیشر قضاوت شدند.

    یافته ها: از نظر شلی عضلات و ارزیابی کلینیکی، هیچیک از بیماران، درجات 2 و کمتر را نداشتند. در گروه شاهد، 16% و در گروه آزمون، 8% شلی نسبی داشتند که اختلاف معنی دار نبود. از نظر st دو گروه تفاوت معنی دار داشتند. 100% افراد گروه شاهد شلی کامل عضلانی داشتند و 64% افراد گروه آزمون، شلی نسبی پیدا کردند. این تفاوت، معنی دار بود (p<0.000001).

    نتیجه گیری: به نظر می رسد روش جدید پرایمینگ با آتراکوریوم با دوز معمول، از نظر بالینی مشابه روش ساکسینیل کولین می باشد و لوله گذاری سریع قابل انجام است. استفاده از روش فوق برای بیمارانی که منع مصرف ساکسینی لکولین دارند، توصیه نمی شود. اجرای یک تحقیق کامل تر با ارزیابی عملکرد عصبی- عضلانی با کمک train of four (tof) ضروری به نظر می رسد.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین ژورنال ها