• بررسی یافته های الکتروکاردیوگرام اولیه در اورژانس و پیش آگهی مبتلایان به سندرم حاد کرونری

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1388/01/01
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1388/01/01
    • تعداد بازدید: 692
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -

    سابقه و هدف: با توجه به مراجعه بیماران با دردهای قلبی و مبتلا به سندرم حاد کرونری و روند رو به افزایش آن و اهمیت اطلاع از شاخص های پیش بینی کننده تغییرات ecg، این مطالعه جهت تعیین میزان کارآیی ecg زمان مراجعه بیماران در پیش آگهی سندرم حاد کرونری انجام گرفت.

    مواد و روش ها: در این مطالعه case series، طی مدت 2 سال 210 بیمار که با درد حاد قفس هسینه و تغییرات ecg ظرف کمتر از 12 ساعت به اورژانس مراجعه کرده بودند، تحت بررسی قرار گرفتند. تغییرات ecg شامل t معکوس، صعود قطعه st، سقوط قطعه st و صعود و سقوط توام قطعه  stبود. تمام بیماران به مدت یک ماه از زمان مراجعه از نظر عدم وجود عارضه، انفارکتوس مجدد و مرگ مورد ارزیابی قرار گرفتند. ارتباط تغییرات ecg با مرگ، با آزمون کای دو یا آزمون دقیق فیشر مورد قضاوت آماری قرار گرفت.

    یافته ها: از 210 فرد مورد بررسی، 39.5 درصد زن و 60.5 درصد مرد با میانگین سنی 10.9±61.0 سال بودند. t معکوس 50.4 درصد، صعود قطعه 12.4 st درصد، سقوط قطعه 29.1 st درصد و صعود و سقوط توام قطعه 8.1 st درصد گزارش شد. در گروه t معکوس یک بیمار دچار انفارکتوس مجدد شد و در دیگر گروه ها انفارکتوس اتفاق نیفتاد. همچنین در گروه t معکوس مرگ اتفاق نیفتاد 2 .(p<0.01) بیمار در گروه صعود قطعه 10, st بیمار در گروه سقوط قطعه 5, st بیمار در گروه توام صعود و سقوط قطعه  st فوت کردند.

    نتیجه گیری: به نظر می رسد تغییرات  ecgدر زمان ورود به اورژانس می تواند در تعیین پیش آگهی بیماران مبتلا به سندرم حاد کرونری نقش داشته باشد. بررسی نقش هر یک از تغییرات ecg با پیش آگهی نهایی بیماری توصیه می شود.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین رویدادها