• بررسی سرانجام مبتلایان به انفارکتوس میوکارد همراه با قطعه st بالا رفته و عوامل همراه آن

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1388/01/01
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1388/01/01
    • تعداد بازدید: 798
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -
    سابقه و هدف: با توجه به افزایش شیوع انفارکتوس میوکارد (mi)، این مطالعه به منظور تعیین سرانجام مبتلایان به mi همراه با قطعه st بالا رفته و عوامل همراه آن روی مراجعین به بیمارستان لقمان طی سال های 1386 و 1387 انجام گرفت.

    مواد و روش ها: در این تحقیق توصیفی، کلیه بیمارانی که با تشخیص  miهمراه با قطعه st بالا مراجعه نمودند، به مدت 30 روز پیگیری شدند و سرانجام این بیماران از نظر ادامه حیات یا وفات مشخص گردید. میزان timi risk score با روش استاندارد در این بیماران تعیین و ارتباط score مذکور با سرانجام بیماری محاسبه و نقش سایر خصوصیات فردی و بیماری با سرانجام بیماری با آزمون کای دو مورد قضاوت آماری قرار گرفت.

    یافته ها: طی مدت مورد بررسی 85 بیمار واجد شرایط وجود داشتند که 67 % مرد و 33 % زن با میانگین سنی 14±58 سال بودند. بروز مرگ در 21.2% در عرض یک ماه حادث شد. 78% بیماران فوت کرده 8 score و بیشتر داشتند حال آنکه در بیماران زنده مانده8 score 8%  و بیشتر داشتند (p<0.001). جنس، سابقه دیابت، مصرف سیگار، سابقه آنژین، سابقه بیماری عروق کرونر و سابقه خانوادگی بیماری عروق کرونر ارتباطی با سرانجام بیماری نداشت. عدم دریافت استرپتوکیناز در 61% بیماران فوتی و 22.4% بیماران زنده مانده گزارش شد (p<0.005).

    نتیجه گیری: به نظر می رسد میزان بقای بیماران در حدود قابل قبول باشد timi risk score در تعیین سرانجام درمان مفید است.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین ژورنال ها