• بررسی اثر هیپرونتیلاسیون بر جریان خون شریان مغزی میانی مبتلایان به میگرن بدون اورا و گروه شاهد

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1388/01/01
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1388/01/01
    • تعداد بازدید: 727
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -
    سابقه و هدف: سونوگرافی داپلر بشکل گسترده ای جهت ارزیابی سرعت جریان خون در شریان های داخل مغزی و واکنش عروق مغزی نسبت به محرک های مختلف به کار گرفته می شود. هدف از این مطالعه تعیین اثر هیپرونتیلاسیون بر جریان خون شریان مغزی میانی مبتلایان به میگرن بدون اورا و گروه شاهد آنان توسط transcranial doppler sonography بود.

    مواد و روش ها: در این مطالعه 30 بیمار با میانگین سنی 35 سال که مبتلا به میگرن بدون اورا بودند و در فاز بدون حمله قرار داشتند، با گروه شاهد که همگی افراد سالم در همان محدوده سنی بوده و به لحاظ جنسی همسان شده بودند، از نظر شاخص های  reactivityدر شریان مغزی میانی راست و چپ، یکبار در حالت استراحت و بار دیگر پس از انجام هیپرونتیلاسیون مقایسه شدند. هر دو گروه 48 ساعت قبل از آزمون هیچ دارویی مصرف نکردند و هیچ بیماری عروقی نداشتند.

    یافته ها: از 30 بیمار و 30 فرد شاهد مورد مطالعه 11 نفر مرد و 19 نفر زن بودند. پس از انجام هیپرونتیلاسیون توسط هر دو گروه و محاسبه شاخص های reactivity توسط دستگاه pulse index, tcd در شریان مغزی میانی سمت راست در مبتلایان به میگرن بدون اورا بیشتر از گروه شاهد بود. سایر شاخص های reactivity در دو گروه شاهد و بیمار یکسان بودند.

    نتیجه گیری: با توجه به اینکه pi در پاسخ به هیپرونتیلاسیون در شریان مغزی میانی سمت راست مبتلایان به میگرن بدون اورا در محدوده بالاتری نسبت به گروه شاهد قرار داشت، به منظور بررسی اثر احتمالی هیپرونتیلاسیون بر واکنش عروق مغزی مبتلایان به میگرن بدون اورا مطالعات تکمیلی و با استفاده از نمونه های بیشتر پیشنهاد می شود.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین ژورنال ها