• بررسی اعضای خانواده و اطرافیان بیماران مبتلا به تب مالت به روش الایزا و کشف موارد بیماری در اطرافیان

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1388/01/01
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1388/01/01
    • تعداد بازدید: 725
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -

    سابقه و هدف: ابتلا به بروسلوز حاد در میان اعضای خانواده بیماران مبتلا به بروسلوز گزارش شده است. این مطالعه به منظور بررسی اعضای خانواده و اطرافیان بیماران مبتلا به بروسلوز حاد به روش بیماریابی، و شناخت موارد جدید و ناشناخته بیماری در آنها انجام پذیرفت.

    مواد و روش ها: این پژوهش توصیفی، با تکنیک مصاحبه- مشاهده ای و بر روی اطرافیان و اعضای خانواده بیماران مبتلا به بروسلوز حاد در استان های تهران و لرستان در سال های 1385 الی 1387 انجام پذیرفت. از بیماران و اطرافیان وی، 5 میلی لیتر خون وریدی اخذ و نمونه ها با استفاده از کیت های الایزا (enzyme-linked immunosorbent assay; elisa) از نظر بروسلا بررسی شدند.

     یافته ها: 36 بیمار مبتلا به بروسلوز با میانگین تعداد اطرافیان در تماس 2±4 و 117 نفر از اطرافیان آنان (59 مرد و 58 زن) بررسی شدند. تیترهای مثبت آنتی بادی های سرمی iga, igg, igm، به ترتیب در 7 (6%)، 25 (21.5%) و 31 (26.5%) نفر از اطرافیان بیماران به دست آمد. میزان شیوع مثبت بودن حضور آنتی بادی در سرم اطرافیان بیماران، 34.2% (40 نفر) بود. 38 نفر از اطرافیان (32.5%)، علایم بالینی مختلفی نشان دادند. در بین 40 نفر از اطرافیان با سرم مثبت، 14 نفر (35%) شکالیت بالینی داشته ولی در مقابل از بین 77 نفر از اطرافیان سرم منفی، 24 نفر (31%) شکایت بالینی داشتند. رابطه معنی دار آماری بین مثبت بودن حضور  آنتی بادی در سرم افراد فوق با شکایت بالینی وجود نداشت.

    نتیجه گیری: با توجه به شیوع بالای سرولوژی مثبت و افراد علامت دار در میان اطرافیان بیماران مبتلا به بروسلوز در این مطالعه، به نظر می رسد اعضای خانواده بیماران مبتلا به بروسلوز، تنها گروه پرخطر نبوده و بیماریابی در سایر اطرافیان بیماران منجمله همکاران آنان نیز ضروری است.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین رویدادها
مقالات جدیدترین ژورنال ها