• مقایسه پارامترهای هماتولوژیک در خون گیری با شیوه معمول و خون گیری از سالین لاک

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1386/01/01
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1386/01/01
    • تعداد بازدید: 547
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -

    سابقه و هدف: در بعضی از بیماران از جمله بیماران مبتلا به لوسمی، خونریزی های گوارشی، ترومایی و ... آزمایشات هماتولوژی نیاز به اندازه گیری های مکرر دارد. با این حال خون گیری وریدی برای بیمار دردناک می باشد و همچنین در بیمارانی که ورید مشخصی ندارند، عمل خون گیری برای پرستار نیز مشکل می باشد. هدف از این مطالعه مقایسه مقادیر آزمایشات هماتولوژی با دو روش متفاوت خون گیری با شیوه معمول و سالین لاک می باشد.

    مواد و روش ها: این پژوهش یک مطالعه توصیفی می باشد. 63 بیمار بستری در بخش قلب به صورت نمونه گیری در دسترس انتخاب شدند. در هر بیمار خون گیری با دو روش معمول و روش سالین لاک انجام شد. هر بیمار به عنوان گروه کنترل خود محسوب شد. به این صورت که نمونه های خون گیری با روش معمول به عنوان گروه کنترل و خون گیری از روش سالین لاک به عنوان گروه مورد در نظر گرفته شدند. در خون گیری با روش سالین لاک قبل از جمع آوری نمونه مقدار 0.5 میلی لیتر خون دور ریخته شد. تمامی نمونه ها از نظر تعداد گلبول های سفید، گلبول های قرمز و پلاکت، میزان هموگلوبین و هماتوکریت مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. جهت تجزیه و تحلیل اطلاعات از آزمون آماری t زوجی، ضریب همبستگی پیرسون و مجذور کای استفاده شد.

    نتایج: میانگین مقادیر گلبول های سفید، گلبول های قرمز، هموگلوبین، هماتوکریت و پلاکت در گروه کنترل به ترتیب40.96, 13.71 gr/dl, 4411651 mm3, 6376 mm3  درصد، 187000 mm3 و  در گروه مورد به ترتیب41.03 ,gr/dl 13.91 ,4545397 mm3, 6240 mm3  درصد، 182000 mm3 بود. هیچ گونه تفاوت آماری معنی داری بین مقادیر آزمایشات مذکور در دو روش خون گیری وجود نداشت.

    نتیجه گیری: در بیمارانی که دارای یک مسیر وریدی (سالین لاک) می باشند، علیرغم تزریق متناوب دارو یا مایعات وریدی، می توان بعد از دور ریختن 0.5 میلی لیتر خون از سالین لاک، جهت انجام آزمایشات هماتولوژی نمونه خون تهیه نمود.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین ژورنال ها