• تاثیر انجماد شیشه ای تک فاکتوری در چند مرحله با به کارگیری غلظت های مختلف اتیلن گلیکول بر مورفولوژی بافت تخمدان موش

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1386/01/01
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1386/01/01
    • تعداد بازدید: 623
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -
    سابقه و هدف: با توجه به اهمیت نوع ضد یخ و مراحل آبگیری در روش انجماد شیشه ای هدف از این تحقیق بررسی انجماد شیشه ای تک-فاکتوری با استفاده از غلظت های مختلف اتیلن گلیکول در مراحل مختلف آب گیری در خصوص بافت تخمدان موش بود.

    مواد و روش ها: به منظور مطالعه ی کیفی بافت تخمدان پس از انجماد شیشه ای، 35 موش ماده ی بالغ نژاد nmri با سن 10-6 هفته انتخاب شدند و پس از خارج ساختن بافت تخمدان آنها به شکل تصادفی در سه گروه کنترل، آزمون سمیت و انجماد شیشه ای قرار گرفتند. در گروه های انجمادی پس از آبگیری یکسان نمونه ها در غلظت های 2 و 4 مول (هر مرحله به مدت یک دقیقه) با توجه به غلظت نهایی 6 و یا 8 مول زمان های متفاوت آب گیری 4، 6 و 8 دقیقه برای هر کدام از غلظت ها در نظر گرفته شد و سپس در ازت مایع غوطه ور و به مدت یک هفته، نگهداری شدند. بعد از گرم کردن نمونه ها، در ساکاروز 1 مول شستشو و به تعادل رسیدند. همچنین آزمون سمیت در خصوص تمام غلظت ها انجام شد. بافت های تخمدان تازه، منجمد شده و آزمون سمیت در محلول فرمالدهید 10 درصد تثبیت شده و پس از قالب گیری در پارافین و برش گیری های پی در پی با هماتوکسیلین و ائوزین رنگ آمیزی و سپس مطالعه کیفی شدند.

    نتایج: بافت تخمدان در گروه های انجمادی با غلظت های متفاوت اتیلن گلیکول و نیز زمان های مختلف آب گیری مورفولوژی طبیعی و مشابه داشتند. ساختار فولیکول های پره انترال و انترال به خوبی حفظ شده بود به ویژه فولیکول های بدوی و پره انترال با اندازه ی کوچک در نواحی قشری تخمدان کاملا طبیعی بودند.

    نتیجه گیری: نتایج حاصل از این تحقیق نشان داد که اولا غلظت های بالای اتیلن گلیکول برای تخمدان سمی نبوده، دوما زمان آبگیری 4 تا 8 دقیقه باعث پیدایش برهم ریختگی بافت تخمدان طی مراحل انجماد و ذوب نشده است. گرچه اثرات دقیق این ضدیخ نیاز به مطالعات بیشتری دارد.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین ژورنال ها