• مدلسازی تعیین کننده های وقوع دیابت در دوران بارداری در شهر شیراز

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1386/01/01
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1386/01/01
    • تعداد بازدید: 463
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -

    سابقه و هدف: بیماری دیابت، شایع ترین بیماری ناشی از اختلال متابولیسم و پنجمین علت مرگ و میر در جوامع غربی است. دیابت حاملگی اختلال تحمل گلوکز می باشد که برای اولین بار در دوران حاملگی تشخیص داده می شود. 18-14 درصد از کل زنان حامله در معرض خطر دیابت حاملگی هستند و این بیماری در 4-3 درصد از حاملگی ها ایجاد می شود. مطالعه حاضر با هدف تعیین علل دیابت در دوران بارداری در مدل رگرسیونی انجام شد.

    مواد و روش ها: مطالعه مورد شاهدی حاضر بر روی 70 مادر باردار مبتلا به دیابت بارداری و 350 مادر باردار غیر دیابتیک مراجعه کننده به بیمارستان های شیراز انجام شد. پس از جمع آوری اطلاعات، آنالیز داده ها در مدل تک متغیره با استفاده از آزمون دقیق فیشر و استقلال دو گروه و در مدل چند متغیره با روش رگرسیون لجستیک انجام شد.

    نتایج: میانگین سنی گروه مورد و شاهد به تربیت برابر 6.03±31.2 و 5.03±26.32 سال به دست آمد. متغیرهای مورد مطالعه به جز سابقه نازایی، دوقلوزایی، توکسمی، ناهنجاری و  زایمان زودرس، اختلاف معنی داری بین دو گروه نشان دادند، اما در مدل نهایی رگرسیونی مشخص شد که سابقه دیابت بارداری (or=21.93)، گلوکزوری در طی سه ماهه سوم بارداری (or=10.34)، سن بالای 35 سال (or=9.57)، دیابت در بستگان (or=8.13)، و پره اکلامپسی (or=3.81)، مهم ترین پیش گو کننده های دیابت در دوران بارداری هستند.

    نتیجه گیری: مادران باردار، خصوصا افراد مسن تر، که سابقه فامیلی دیابت در بستگان و همچنین سابقه دیابت بارداری را در زایمان های قبلی خود داشته اند، از فاکتورهای ایجاد کننده گلوکزوری، پرهیز نمایند.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم