• بررسی تاثیر افزایش اولترافیلتراسیون بر کلیرانس مولکول های متوسط در همودیالیز با غشای low-flux

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1386/01/01
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1386/01/01
    • تعداد بازدید: 527
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -

    سابقه و هدف: با توجه به افزایش روزافزون کاربرد همودیالیز و اهمیت برداشت مولکول های متوسط، این مقاله به تعیین تاثیر افزایش اولترافیلتراسیون در برداشت مولکول های متوسط در همودیالیز با غشای low flux در مرکز همودیالیز کاشان در سال 1384 می پردازد.

    مواد و روش ها: این کارآزمایی بالینی به روش قبل و بعد بر روی 21 بیمار همودیالیزی (11 زن، 10 مرد) انجام گرفت. این افراد در مرحله اول با اولترافیلتراسیون معادل وزن خشک شان همودیالیز شدند و پس از یک هفته همودیالیز نگهدارنده در مرحله دوم اولترافیلتراسیون به میزان لیتر افزایش یافت. غلظت vit b12, cr, bun, p بتا دو میکروگلوبولین قبل و بعد از هر مرحله دیالیز اندازه گیری شد. کلیرانس هر یک از این مولکول ها نیز در هر مرحله محاسبه شد. نتایج دو مرحله با استفاده از برنامه آماری spss و آزمون t زوجی تجزیه و تحلیل گردید.

    نتایج: کلیرانس مولکول های متوسط (vit b12، بتا دو میکروگلوبولین) در مرحله دوم نسبت به مرحله اول افزایش معنی داری داشت (p<0.001, p<0.03). کلیرانس مولکول های کوچک (cr-bun-p) در همودیالیز مرحله دوم تغییر معناداری نسبت به مرحله اول نداشت(p=0.36, p=0.24, p=0.97).

    نتیجه گیری: مطالعه فوق نشان داد که افزایش اولترافیلتراسیون در همودیالیز با غشای low-flux، کلیرانس مولکول های متوسط و کفایت دیالیز را افزایش می دهد ولی تاثیری بر برداشت مولکول های کوچک  (cr-bun-p)ندارد.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین رویدادها