• بررسی غلظت نیترات در آب چاه های تأمین کننده و شبکه توزیع آب شهر کاشان در سال 1384-1383

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1386/01/01
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1386/01/01
    • تعداد بازدید: 694
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -

    سابقه و هدف: بالا بودن غلظت نیترات در آب از جمله عوامل آلاینده آب های زیرزمینی محسوب می شود که در سال های اخیر به لحاظ افزایش تولید فاضلاب ها و گسترش فعالیت های کشاورزی و توسعه شهرنشینی میزان آن در منابع آب رو به افزایش گذاشته است. اگر غلظت نیترات در آب نوشیدنی بیش از حد مجاز باشد از نظر بهداشتی برای کودکان مخاطره آمیز بوده و باعث ایجاد بیماری مت هموگلوبینمی می گردد. هدف از این پژوهش اندازه گیری غلظت نیترات در آب چاه ها و شبکه توزیع شهر کاشان و مقایسه آن با استانداردهای رایج است.

    مواد و روش ها: این تحقیق به روش توصیفی و به منظور بررسی غلظت نیترات در آب شبکه توزیع شهر کاشان در زمستان 1383 و تابستان1384  انجام گرفت. در طول مدت تحقیق تعداد 66 نمونه از آب چاه ها و 288 نمونه از نقاط مختلف شبکه به طور تصادفی برداشت و غلظت نیترات آن در آزمایشگاه شیمی آب و فاضلاب دانشگاه علوم پزشکی کاشان توسط کارشناسان بهداشت محیط به روش اسپکتروفتومتری اندازه گیری شد. در پایان نتایج حاصله با روش آماری توصیفی مورد بررسی و تجزیه و تحلیل قرار گرفت.

    نتایج: نتایج تحقیق نشان داد که در فصل زمستان 83 میانگین غلظت نیترات در آب شبکه توزیع شهر کاشان برابر (14.4 تا 13.2 (ci: 12.1 و در فصل تابستان 84 برابر (16.5 تا 15.4 (ci: 14.2 میلی گرم در لیتر بوده است. علاوه بر این، میانگین غلظت نیترات در آب چاه ها در زمستان برابر (21.5 تا 17.1 (ci: 12.6 میلی گرم در لیتر و تابستان 84 برابر )20.9 تا 17 (ci: 13 میلی گرم در لیتر بر حسب نیترات بوده است. همچنین در 6 درصد از چاه ها مقدار نیترات مساوی یا بیشتر از 45 میلی گرم در لیتر بود.

    نتیجه گیری: بر اساس نتایج به دست آمده میانگین غلظت نیترات در اکثر نمونه های گرفته شده از آب چاه ها و شبکه توزیع شهر کاشان از میزان 45 میلی گرم در لیتر که استاندارد سازمان حفاظت محیط زیست و سازمان بهداشت جهانی است پایین تر می باشد و خطری از لحاظ بهداشتی منطقه مورد مطالعه را تهدید نمی کند، ولی از آنجا که دفع فاضلاب در چاه های جاذب به مرور زمان می تواند منجر به افزایش غلظت نیترات در آب های زیرزمینی در سال های آینده شود. لذا پیشنهاد می گردد در اجرای شبکه جمع آوری فاضلاب شهر کاشان از طریق تأمین اعتبارات لازم تسریع گردد.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین رویدادها
مقالات جدیدترین ژورنال ها