• بررسی طول مرحله سوم زایمان های تک قلو در زایشگاه شبیه خوانی کاشان طی سال های 1384-1385

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1386/01/01
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1386/01/01
    • تعداد بازدید: 420
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -

    سابقه و هدف: مرحله ی سوم زایمان خطرناکترین مرحله ی زایمان است، زیرا در صورت طولانی شدن خطر خونریزی پس از زایمان مادر را تهدید می کند. لذا با توجه به اهمیت ویژه این مرحله از زایمان و تناقضات موجود در مورد عوامل مرتبط، تحقیق حاضر به منظور تعیین طول مرحله ی سوم زایمان و عوامل مرتبط با آن انجام گرفت.

    مواد و روش ها: این مطالعه به شکل مقطعی بر روی 1000 مورد از زایمان های انجام شده در بیمارستان شبیه خوانی کاشان طی سال های1384-1385  که به صورت پی در پی انتخاب شده بودند، صورت گرفت. معیارهای ورود به پژوهش حاملگی تک قلو با زایمان طبیعی و سن حاملگی بیشتر از 20 هفته در نظر گرفته شد. ابزار گردآوری داده ها در این پژوهش پرسشنامه و ساعت ثانیه شمار بوده و جهت تجزیه و تحلیل داده ها از آزمون آماری ci, or, x2 استفاده گردید.

    نتایج: در این پژوهش میانگین و میانه ی مرحله ی سوم زایمان به ترتیب 6.03 و 5 دقیقه به دست آمد. همچنین یافته ها نشان داد که بین تعداد زایمان (p=0.04)، تحریک زایمان با اکسیتوسین (p=0.002)، بی دردی با پتیدین (p=0.008) و درناژ بند ناف جهت اداره مرحله سوم (p<0.001) با طول مرحله سوم ارتباط آماری معنی داری وجود دارد، لیکن با سابقه ی سقط، سن حاملگی، تزریق اکسی توسین جهت اداره ی مرحله ی سوم، وزن و جنس نوزاد ارتباط معنی داری دیده نشد.

    نتیجه گیری: تحریک زایمانی، بی دردی طی زایمان و درناژ بند ناف از عوامل طولانی شدن مرحله ی سوم زایمان و افزایش تعداد زایمان از عوامل مرتبط با کوتاهی آن شناخته شد. جهت پیشگویی و پیشگیری از مخاطرات مرحله ی سوم زایمان، توجه به این عوامل توصیه می شود.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین ژورنال ها