• مطالعه اثر ضد انقباضی عصاره آبی- الکلی برگ کرفس در ایلئوم موش صحرایی

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1386/01/01
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1386/01/01
    • تعداد بازدید: 529
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -

    سابقه و هدف: با توجه به عوارض ناشی از اسهال و علی رغم وجود داروهای صنعتی، تلاش برای یافتن گیاهانی که بتوانند حرکات عضله ی صاف روده را کاهش دهند، همچنان ادامه دارد. بعضی از گیاهان مانند کرفس که مصرف خوراکی دارند علاوه بر ارزش غذایی دارای اثرات فارماکولوژیکی نیز می باشند. کرفس  (apium graveolens)از خانواده ی چتریان (apiaceac) است که دارای اثرات ضددرد، ضدالتهاب، کاهندهی فشار خون، کاهنده ی چربی خون و مدر بوده و از ترکیبات مهم آن فلاوونوئیدها می باشد. کرفس در طب سنتی به عنوان ضدنفخ استفاده می شود. هدف از این تحقیق بررسی اثر ضدانقباضی عصاره ی آبی  الکلی برگ کرفس بر فعالیت انقباضی ایلئوم موش صحرایی می باشد.

    مواد و روش ها: پودر برگ کرفس با الکل 70 درصد با روش خیساندن عصاره گیری شد. ایلئوم موش صحرایی نر نژاد ویستار جدا گردید و انقباضات آن تحت یک گرم کشش، در حمام بافت حاوی محلول تایرود به روش ایزوتونیک ثبت شد. نتایج با استفاده از آزمون هایtukey hsd, anova مقایسه شدند.

    نتایج: غلظت های تجمعی عصاره ی (0.25 تا  (4 mg/mlانقباضات ناشی از کلرورپتاسیم (60 mm) و کارباکول (10 μm) را به صورت وابسته به غلظت کاهش داد (p<0.0001). اینکوبه کردن بافت (30 دقیقه) با پروپرانولول (1 μm) و یا نالوکسون (1 μm) و نیز 20 دقیقه با(100 μm) l-name عملکرد ضد انقباضی عصاره را کاهش نداد. اینکوبه کردن بافت (5 دقیقه) با گلیبنکلامید (10 μm) و یا تترااتیل آمونیوم  (1 mm) اثر ضدانقباضی عصاره را کاهش نداد. انقباضات ناشی از کلرورکلسیم (0.5 تا (mm 8 در محلول تایرود فاقد کلسیم با پتاسیم بالا  (60 mm)توسط عصاره (1 mg/ml) کاهش یافتp<0.05)  تا p<0.001).

    نتیجه گیری: عصاره ی برگ کرفس انقباض ایلئوم موش صحرایی را به صورت وابسته به غلظت مهار نمود. با توجه به نتایج به دست آمده می توان احتمال داد که کانال های کلسیمی ولتاژی و لیگاندی در پیدایش این اثر ضدانقباضی نقش داشته باشند. ولی گیرنده های بتاآدرنرژیک، اپیوئیدی، نیتریک اکساید و کانال های پتاسیمی در آن نقشی ندارند. همچنین احتمال دارد که ماده ی فلاوونوئیدی آپیجنین موجود در کرفس، مسوول این فعالیت باشد.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین رویدادها
مقالات جدیدترین ژورنال ها