• برآورد هزینه ی انسانی ناشی از حوادث شغلی منجر به فوت در استان تهران

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1386/01/01
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1386/01/01
    • تعداد بازدید: 653
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -

    سابقه و هدف: حوادث شغلی یکی از مهمترین مشکلات کشورهای توسعه یافته و در حال توسعه محسوب می شود. مهمترین بخش هزینه های این حوادث، هزینه های انسانی آنها می باشد. مرگ های ناشی از حوادث شغلی باعث اتلاف عمر، سال های کاری و هزینه های مرتبط می گردد.

    مواد و روش ها: داده های مورد نیاز پژوهش از طریق چک لیست اختصاصی و با مراجعه به واحدهای مختلف سازمان تامین اجتماعی جمع آوری گردید. محاسبه ی هزینه های انسانی حوادث بر اساس تعیین سال های از دست رفته ی زندگی، سال های از دست رفته ی مشارکت اقتصادی و درآمد سالیانه ی افراد فوت شده صورت گرفت. هدف کلی این پژوهش محاسبه ی هزینه ی انسانی حوادث شغلی منجر به فوت بیمه شدگان استان تهران با استفاده از روش سرمایه ی انسانی بود.

    نتایج: در سه سال مورد بررسی، حوادث شغلی منجر به فوت در استان تهران بیش از 7552 سال زندگی و 3656 سال مشارکت اقتصادی را از بین برده و هزینه ی انسانی آن بیش از 777 میلیارد ریال بوده است. سرانه ی هزینه ی انسانی برای هر فوت3.36  میلیارد ریال و مجموع هزینه ی انسانی حوادث شغلی منجر به فوت سالانه معادل 0.03% کل تولید ناخالص داخلی بوده است.

    نتیجه گیری: قابل توجه بودن هزینه های انسانی حوادث شغلی منجر به فوت، توجه بیشتر به ارایه ی خدمات ایمنی و بهداشت کار را طلب می کند.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم