• بررسی ارتباط دیابت در دوران بارداری با عواقب نامطلوب حاملگی

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1386/01/01
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1386/01/01
    • تعداد بازدید: 629
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -
    سابقه و هدف: دیابت دوران بارداری در بیش از 8% از کل بارداری ها اتفاق می افتد و با افزایش یک سری پیامدهای نامطلوب بارداری و مرگ و میر حین زایمان همراه می باشد. این بررسی با هدف شناخت پیامدهای سوء دیابت بارداری بر مادر و نوزاد در هنگام زایمان به منظور مداخله ی موثر در پیشگیری از پیدایش عوارض مادری و نوزادی انجام شد.

    مواد و روش ها: مطالعه ی هم گروهی تاریخی حاضر بر روی 420 مادر مراجعه کننده به بیمارستان های شیراز در اواخر 1384 و اوایل 1385 انجام شد که از این تعداد 70 نفر با دیابت حاملگی مواجهه داشتند و 350 نقر در گروه بدون مواجهه بودند. پس از جمع آوری اطلاعات با استفاده از پرسشنامه ها، داده ها با نرم افزار spss v.13 و آزمون های t-test و دقیق فیشر مورد تحلیل قرار گرفت.

    نتایج: احتمال عود دوباره ی دیابت حاملگی 72.4% به دست آمد. دو گروه تحت مطالعه از لحاظ مرده زایی (rr=8.87)، ماکروزمی (rr=7.38)، زجر تنفسی (rr=5.16)، هیپوگلیسمی (rr=13.38)، یرقان نوزادی (rr=3.28) و ناهنجاری مادرزادی (rr=7.28) با یکدیگر اختلاف معنی داری نشان دادند (p<0.05) اما عوارض تاخیر رشد داخل رحمی، دیستوشی شانه، زایمان بریچ و نیاز به انسولین در بین دو گروه تفاوت معنی داری را نشان نداد (p>0.05).

    نتیجه گیری: نتایج این تحقیق نشان می دهد که مرده زایی، ما کروزمی، زجر تنفسی، هیپوگلیسمی و یرقان نوزادی در زنان مبتلا به دیابت در دوران بارداری بیشتر از سایر زنان می باشد. بنابراین اقدامات پیشگیرانه از بیماری دیابت جدا از عوارض شدید عصبی، کلیوی، آناتومیک و  ...در همه ی مردم به ویژه در زنان باردار به دلیل عوارض و پیامدهای نامطلوب آن بر روند زایمان و نوزاد ضروری است.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین رویدادها
مقالات جدیدترین ژورنال ها