• ارزیابی قابلیت حقیقی هضم پروتئین (tpd) آرد گندم و مخلوط آرد گندم + سویا در مقایسه با پروتئین استاندارد کازئین

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1386/01/01
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1386/01/01
    • تعداد بازدید: 687
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -
    سابقه و هدف: ارزیابی کیفیت پروتئین مواد غذایی به دلایل زیستی و اقتصادی از اهمیت ویژه ای برخوردار است. به همین علت روش های زیستی، میکروبیولوژیک، شیمیایی و تلفیقی برای تعیین کیفیت پروتئین ها معرفی و به کار گرفته شده است. در بین روش های موجود، قابلیت حقیقی هضم پروتئین (tpd) به عنوان روش مناسب برای تعیین کیفیت پروتئین ها پیشنهاد شده است. میزان قابلیت حقیقی هضم پروتئین در رژیم غذایی هندی ها 75-54 درصد، گواتمالا 77 درصد و برزیل 78 درصد گزارش شده که به طور قابل ملاحظه ای کمتر از رژیم غذایی گیاه خواران آمریکای شمالی 94-88 می باشد. حدس زده می شود که قابلیت حقیقی هضم پروتئین در بعضی از کشورهای در حال توسعه نگران کننده تر باشد. با توجه به مصرف بالای فرآورده های غلات از جمله نان و ماکارونی (آرد گندم + سویا) به ویژه در خانوارهای کم-درآمد این مطالعه با هدف ارزیابی قابلیت حقیقی هضم پروتئین  (tpd)آرد گندم و مخلوط آرد گندم+سویا در مقایسه با پروتئین استاندارد کازئین انجام گرفت.

    مواد و رو ش ها: تحقیق با طراحی تجربی روی تعداد 32 موش صحرایی نر در سن 21 روز، از نژاد wistar تحت 4 رژیم غذایی در گروه های 8 تایی شامل آرد گندم (مورد 1) و مخلوط آرد گندم + سویا (مورد 2)، کازئین + متیونین (استاندارد) و بدون پروتئین (پایه) برای مطالعه tpd قرار داده شدند. طول دوره ی مطالعه برای tpd، 9 روز بود. به منظور محاسبه ی tpd، مقدار ازت دریافتی و ازت دفعی حیوانات تعیین گردید. میزان tpd گروه کازئین + متیونین با آرد گندم و مخلوط آرد گندم + سویا با آزمون آماری t-test مورد ارزیابی آماری قرار گرفت.

    نتایج: ارقام 80.3±5.9, 93.9±3.6, 93.4±2.3 به عنوان میانگین و انحراف معیار شاخص tpd به ترتیب برای پروتئین های کازئین+متیونین، آرد گندم و مخلوط آرد گندم+سویا بود. همچنین نتیجه ی آزمون آماری بین گروه کازئین+متیونین با گروه مخلوط آرد گندم+سویا معنی دار می باشد (p<0.0001). میانگین غذای دریافتی در گروه های بدون پروتئین، کازئین + متیونین، آرد گندم و آرد گندم+سویا به ترتیب 19، 48.7، 28.3 و 45.4 بوده است.

    نتیجه گیری: کیفیت پروتئین آرد گندم برابر کازئین ولی مخلوط آرد گندم+سویا پایین تر از کازئین می باشد. بنابراین می توان با افزایش مقدار پروتئین سویا، ارایه راهکارهای کاربردی در تکنولوژی تولید سویا و استفاده از واریته مناسب تر آرد به ویژه سمولینا قابلیت هضم مخلوط آرد گندم + سویا را افزایش داد.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین رویدادها