• بررسی اثر مصرف مکمل روی بر شاخص التهابی crp در بیماران همودیالیزی

    کلمات کلیدی :
    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1386/01/01
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1386/01/01
    • تعداد بازدید: 583
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -
    سابقه و هدف: التهاب که با افزایش سطح شاخص های التهابی نظیر crp مشخص می شود در بیماران دیالیزی شایع است. التهاب از عوامل عمده ی مرگ و میر بیماران همودیالیزی می باشد. این مطالعه به منظور بررسی اثر مصرف مکمل روی بر شاخص التهابی crp در بیماران همودیالیزی انجام گرفت.

    مواد و روش ها: این مطالعه به روش کارآزمایی بالینی تصادفی دو سوکور کنترل شده بر روی 60 بیمار همودیالیزی دارای کمبود روی <70)میکروگرم/ دسی لیتر) انجام شد. پس از کسب رضایت از بیماران، به طور تصادفی در دو گروه قرار گرفتند. گروه مصرف کننده مکمل روی (n=30) روزانه یک عدد کپسول 220 میلی گرمی سولفات روی محصول شرکت الحاوی و گروه شاهد (n=30) نیز روزانه یک عدد کپسول 220 میلی گرمی دارونما (نشاسته ذرت) محصول شرکت مرک آلمان به مدت 6 هفته دریافت نمودند. نمونه خون ناشتای قبل از دیالیز جهت اندازه گیری غلظت crp سرم در بیماران همودیالیزی دارای کمبود روی در ابتدای مطالعه و پس از 6 هفته جمع آوری شد. اطلاعات جمع آوری شده با استفاده از آزمون آماری t-test مورد ارزیابی قرار گرفت.

    نتایج: غلظت روی سرم در گروه مصرف کننده مکمل روی افزایش یافت و از 57.4±2.43 به 88.41±4.81 میکروگرم در دسی لیتر رسید که از نظر آماری معنی دار بود (p<0.001). غلظت crp سرم در گروه مصرف کننده مکمل روی کاهش یافت و از 13.55±3.8 میلی گرم در لیتر به 10.56±3.5 میلی گرم در لیتر رسید اما این کاهش از نظر آماری معنی دار نبود (p>0.05). تفاوت میانگین غلظت crp سرم در دو گروه از نظر آماری معنی دار نبود (p>0.05).

    نتیجه گیری: دریافت مکمل روی در بیماران همودیالیزی باعث افزایش غلظت روی سرم می گردد ولی تاثیر معنی داری بر میزان crp ندارد.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین رویدادها
مقالات جدیدترین ژورنال ها