• جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1386/01/01
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1386/01/01
    • تعداد بازدید: 1220
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -

    سابقه و هدف: با توجه به فراوانی بالای دیابت نوع دو و روش های مختلف درمانی برای آن، نیز اثرات متفاوت سیر به عنوان گیاه خوراکی که به وفور یافت می شود بر روی قند خون و مشخص نبودن میزان اثر آن، این تحقیق با هدف تعیین میزان تاثیر سیر بر قند خون بیماران دیابتی نوع 2 انجام شد.

    مواد و روش ها: در این مطالعه به روش تجربی (randomized clinical trial) که بر روی 60 بیمار دیابتی نوع 2 تازه تشخیص داده شده که از مرکز دیابت کاشان انتخاب شدند، 30 بیمار 2 قرص سیر سه بار تولید شرکت داروسازی اصفهان در روز مصرف کردند (هر قرص حاوی 400 میلی گرم پودر سیر خشک و بیش از 1000 میکروگرم allicin بود) (گروه مورد). 30 بیمار قرص ویتامین 300, b1 میلی گرمی به مدت 3 ماه با ظاهری مشابه دریافت کردند (گروه شاهد). به هر دو گروه رژیم غذایی و ورزش یکسان داده شد و افرادی که رژیم غذایی و ورزش تجویز شده را حداقل به مدت سه ماه به طور مرتب رعایت کردند مطالعه و بقیه حذف شدند. در ابتدا و پایان مطالعه میزان قند خون ناشتا و هموگلوبین گلیکوزیله انداز هگیری شدند و با کمک آزمون t مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.

    نتایج: سن بیماران دریافت کننده سیر 46.3±3 و کنترل 45.7±10 سال با p<0.8 بود و دو گروه از نظر سن و جنس و سابقه ی بیماری با هم تفاوت نداشتند و همگی دیابت نوع دو داشتند که به تازگی تشخیص داده شده بود. پس از 3 ماه سیر باعث کاهش معنی دار قند خون ناشتا (49.5 mg/dl) در مقایسه با گروه کنترل شد (p≤0.001). همچنین سیر باعث کاهش معنی دار هموگلوبین گلیکوزیله (1.5%) در مقایسه با گروه کنترل شد (p≤0.003). ولی در گروه کنترل فقط میزان 0.2% هموگلوبین گلیکوزیله کاهش یافت و همچنین در گروه کنترل کاهش قند خون (p≤0.5) تفاوت معنی داری نشان نداد.

     

    نتیجه گیری: سیر به طور معنی داری باعث کاهش میزان قندخون ناشتا و هموگلوبین گلیکوزیله در مقایسه با گروه کنترل شد و می تواند به عنوان رژیم موثری در کنترل و درمان دیابت استفاده شود.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین ژورنال ها