• تاثیر مکمل یاری با ویتامین c بر میزان کلسترول خون در موش های صحرایی نر تغذیه شده با رژیم پر کلسترول

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1386/01/01
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1386/01/01
    • تعداد بازدید: 509
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -

    سابقه و هدف: هیپرکلسترولمی یکی از فاکتورهای خطر بیماری های قلبی-عروقی است و افزایش کلسترول خون سلامت عمومی ر ا تحت تاثیر قرار داده و میزان مرگ و میر ناشی از بیماری های قلبی-عروقی را افزایش می دهد. تغذیه با رژیم پرکلسترول باعث افزایش میزان ldl و همچنین کاهش فعالیت گیرنده های ldl در کبد می شود. اکسیداسیون لیپوپروتئین موجود در دیواره عروق، باعث پیشرفت بیماری آتروسکلروز می شود. شواهد چندی حاکی از آن است که مصرف آنتی اکسیدان ها مانع از هیپرکلسترولمی می شود. این مطالعه به بررسی اثر مکمل یاری ویتامین c بر میزان لیپیدهای خون در موش های صحرایی نر تغذیه شده با رژیم پر کلسترول می پردازد.

    مواد و روش ها: این تحقیق به روش تجربی انجام و از موش های صحرایی نر نژاد wistar در محدوده وزنی 250 تا 300 گرم استفاده گردید. حیوانات به طور تصادفی به سه گروه 10 تایی تقسیم شدند. آب و غذا به صورت آزاد در اختیار آنها قرار داشت و در شرایط 12 ساعت روشنایی و 12 ساعت تاریکی با درجه حرارت ثابت 24±2 درجه سانتی گراد نگهداری شدند. جیره پایه حاوی گندم، ذرت، سویا، متیونین، لیزین و مخلوط ویتامین و مینرال بود. گروه کنترل فقط جیره پایه و دو گروه جیره پایه به اضافه کلسترول 1 درصد، که یکی از گروه ها فقط کلسترول 1 درصد (chol) و گروه بعدی ویتامین 200 mg/kg) c ماده خشک جیره) به صورت مکمل به مدت یک ماه دریافت کردند. برای تجزیه و تحلیل داده ها از آنالیز واریانس یک طرفه و به دنبال آن آزمون مقایسه چندگانه توکی استفاده گردید.

    نتایج: ارزیابی غلظت های tg, vldl, hdl, ldl, tc نشان داد که در موش های تغذیه شده با رژیم پرکلسترول به غیر از vldl, hdl مقادیر tg, ldl, tc در مقایسه با گروه کنترل به طور معنی داری افزایش نشان دادند (p<0.05). در مقایسه با گروه تغذیه شده با رژیم پر کلسترول، مکمل یاری با ویتامین c مانع از افزایش مقادیر ldl, tc شده (p<0.05) و مقدار hdl افزایش یافته و به طور غیرمعنی داری مانع از افزایش tg, vldl گردید.

    نتیجه گیری: مکمل یاری ویتامین c در موش های دچار هیپرکلسترولمی مانع از افزایش tg, vldl, ldl, tc و موجب افزایش غلظت hdl می شود. این اثر ویتامین c ممکن است به اثر آنتی اکسیدانی و اثر مهاری روی مسیر تولید لیپوپروتئین ها مرتبط باشد. البته صحت این موضوع در انسان نیاز به بررسی های بیشتری دارد.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین رویدادها
مقالات جدیدترین ژورنال ها