• بررسی فراوانی اختلال کمبود توجه و بیش فعالی در 50 کودک مبتلا به صرع

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1386/01/01
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1386/01/01
    • تعداد بازدید: 403
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -

    سابقه و هدف: نظر به این که اختلال کمبود توجه و بیش فعالی (adhd) از بیماری های رایج کودکان است که در 5 تا 10 درصد آنها حادث شده و یکی از علل شایع مراجعه ی کودکان به درمانگاه های اعصاب و روان پزشکی است، و با توجه به این که این اختلال در کودکان مبتلا به صرع شایع تر از جمعیت معمول است و مطالعه ای در این رابطه در کشور ما صورت نگرفته این تحقیق جهت تعیین فراوانی adhd در کودکان مبتلا به صرع مراجعه کننده به مراکز درمانی شهرستان کاشان در سال 1384 انجام شد.

    مواد و روش ها: در این مطالعه توصیفی cross-sectional تعداد 50 کودک مبتلا به صرع در محدوده ی سنی 3 تا 17 سال مورد بررسی قرار گرفتند، همه بیماران دو پرسشنامه یکی شامل سوالات تشخیصی adhd و نوع آن مطابق معیارهای استاندارد dsmiv و دیگری حاوی ویژگی های دموگرافیک از جمله: سن، جنس، بعد خانوار، رتبه تولد، نوع تشنج بر اساس نشانه های بالینی با توجه به نظر فوق تخصص اعصاب کودکان، سابقه ی تشنج تب، وضعیت هوش کودک بر اساس آزمون وکسلر، وجود نشانه های adhd قبل یا بعد از به کارگیری داروی ضدتشنج توسط محقق با کمک والدین تکمیل گردید، هم چنین مصاحبه بالینی توسط روان پزشک کودکان صورت گرفت. اطلاعات حاصله با استفاده از شاخص های توصیفی و آزمون های آماری کای دو و فیشر مورد تجزیه و تحلیل قرارگرفت.

    نتایج: از 50 کودک مورد مطالعه تعداد 21 نفر (42 درصد) مبتلا به adhd بودند، از دخترها 45.8 درصد و از پسرها 38.4 درصدadhd  داشتند. فراوانی adhd در گروه سنی 7-3 سال 69.2 درصد و بالاتر از آن 32.4 درصد بود adhd .(p=0.025) در فرزندان اول خانواده شایع تر از فرزندان بعدی بود. تاریخچه ی تشنج تب در کودکان مبتلا به صرع با adhd شایع تر از موارد بدون adhd بود. وضعیت هوش غیرطبیعی در 23.8 درصد کودکا ن با 3.4, adhd درصد از موارد بدون adhd دیده شد. نشانه های adhd در 42.8 درصد قبل از پیدایش تشنج وجود داشته و در 57.1 درصد بعد از پیدایش تشنج شروع شده بود. در 33 درصد از موارد، نشانه های adhd بعد از شروع داروی ضد تشنج تشدید شده بود. از بین داروهای ضدتشنج فنوباربیتال نقش عمده ای در ایجاد و تشدید نشانه های adhd داشت.

    نتیجه گیری: اختلال adhd در کودکان مبتلا به صرع فراوانی قابل توجهی دارد. توصیه می شود در همه کودکان با شروع تشنج، مشاوره روان پزشکی از نظر وجود نشانه های adhd به عمل آمده، همچنین در انتخاب داروی ضد تشنج دقت کافی به کار رود.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین رویدادها
مقالات جدیدترین ژورنال ها