• بررسی لکتین هیستوشیمی گلیکوکونژوگه های سطحی سلول در پولیپ و آدنوکارسینومای کولون

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1386/01/01
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1386/01/01
    • تعداد بازدید: 514
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -

    سابقه و هدف: سرطان کولون بعلت پیش آگهی بد، فراوانی شیوع و علائم غیر اختصاصی، یکی از د لایل اصلی مرگ و میر سرطانها محسوب می گردد و بدین دلیل توجه تعداد زیادی از محققین به آن معطوف شده است. مطالعات جدید تغییرات زیادی را در قندهای انتهایی سطح سلول در روند نئوپلازی نشان داده است. اهمیت این ترکیبات در تشخیص به موقع ضایعات، تعیین پیش آگهی و رفتار های بیولوژیک سلولهای سرطانی و انتخاب پروتکل درمانی مناسب برای بیماران مورد تأکید قرار گرفته است. هدف از این مطالعه شناسائی قند انتهائی گالاکتوز – n/استیل گالاکتوز آمین در پولیپ و آدنوکارسینومای کولون بود.

    مواد و روش ها: تحقیق به روش توصیفی صورت گرفت. بدین منظور بلوک های پارافینی 47 بیمار با تشخیص های فوق از بخش آسیب شناسی بیمارستان خاتم الانبیا زاهدان انتخاب شدند. پس از تأیید تشخیص قبلی، از بلوکهای مناسب مقاطعی به ضخامت 7-5 میکرومتر از 10 بیمار (5 نمونه خوش خیم و 5 نمونه بدخیم) تهیه گردید. برش ها تحت رنگ آمیزی اختصاصی لکتینی pna (با رقت 10 میکروگرم در میلی لیتر در بافر فسفات با غلظت یک دهم مولار و (ph=6.8 و آلشین بلو در ph=2.5 قرار گرفت و گزارشات بافتی تهیه شد.

    یافته ها: در پولیپ وجود قند انتهائی گالاکتوز– n/استیل گالاکتوز آمین را فقط در هسته و بخش فوق هسته ای سلولهای انتروسیتی کولون نشان داد. در حالی که در سلولهای سرطانی این قند انتهائی عمدتا در سطوح لومینال سلولی و ترشحات درون تشکیلات تومورال مشاهده شد. شدت واکنش به لکتین در سلول های نئوپلاستیک به مراتب بیشتر از انتروسیت ها در پولیپ بود. بدین ترتیب حضور قند انتهائی گالاکتوز- n/ استیل گالاکتوز آمین در سیتوپلاسم و هسته سلولهای انتروسیتی و غشای آپیکال سلولهای نئوپلاستیک در آدنوکارسینومای نشان داده می شود.

    نتیجه گیری و توصیه ها: به نظر می رسد در سیر تغییرات نئوپلاستیک نه تنها شدت واکنش به لکتین ها، بلکه محل واکنش نیز تغییر می کند.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین رویدادها
مقالات جدیدترین ژورنال ها