• بررسی تخم تریکوسترنژیلوس های جدا شده از گوسفندان منطقه اصفهان به روش pcr-rflp

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1386/01/01
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1386/01/01
    • تعداد بازدید: 618
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -
    سابقه و هدف: تریکوسترنژیلوس یکی از انگلهای مشترک انسان و دام است که آلودگی به آن معضلی اقتصادی و بهداشتی قلمداد می گردد. لذا در این مطالعه، تخم کرم گونه های مختلف تریکوستنرنژیلوس جدا شده از مدفوع گوسفندان منطقه اصفهان به روش pcr-rflp و با استفاده از قطعه rdna-its2 مورد بررسی قرار گرفت.

    مواد و روش ها: مطالعه به روش توصیفی بر روی محتویات دستگاه گوارش 70 راس گوسفند کشتار شده در کشتارگاههای شهر اصفهان و خوراسگان انجام پذیرفت. تخمهای انگل با روش مستقیم و فلوتاسیون جدا و تخم کرم گونه های تریکوسترنژیلوس براساس شاخصهای ریخت شناسی، شناسایی و جمع آوری شدند، سپس با روش pcr-rflp مورد بررسی قرار گرفتند. در مطالعه ژنوتیپی dna ژنومی تخم کرمها، استخراج شد و واکنش pcr با پرایمراختصاصی قطعه rdna-its2 انجام گرفت. محصولpcr  هر ایزوله توسط آنزیمهای محدودکننده rsai- hinfi- drai هضم و بر روی ژل آگارزالکتروفورز شد و از آنها عکس تهیه گردید.

    یافته ها: با توجه به تشابه مرفولوژی تخم گونه های مختلف تریکوسترنژیلوس در زیر میکرسکوپ تشخیص افتراقی آنها امکان پذیر نمی باشد، لذا تشخیص با استفاده از الگوی ژنوتیپی تخم کرمها به روش pcr-rflp انجام پذیرفت. اندازه محصول dna, pcr استخراج شده از تخم کرمها یکسان و حدود 330 نوکلئوتید بود ولی الگوی pcr-rflp گونه ها با یکدیگر متفاوت بود. پس از هضم محصول pcr آنها با آنزیم rsai دو قطعه حدود 138 و 190 نوکلئوتیدی مشاهده شد. محصول trichostrungylus pcr به دست آمده، با آنزیم drai هضم نشد،اما سه گونهt.colubrifornois, t.vitrinus t.aziei  هضم شدند و دو قطعه حدود 110 و 215 نوکلئوتیدی در t.colubriformis, t.axei رؤیت گردید که الگویی مشابه همدیگر داشتند. اما t.vitrinus واجد دو قطعه حدود 145 و 185 نوکلئوتیدی بود. از بین چهار گونه فوق تنها محصول pcr تریکوسترنژیلوس colubriformis با آنزیم hinfi هضم شد و دو قطعه حدود 90 و 238 نوکلئوتیدی روی ژل اگارز مشاهده گردید.

    نتیجه گیری: با توجه به تنوع گونه های انگلی و عدم تشخیص افتراقی آنها به روش میکروسکوپی پیشنهاد می شود با استفاده از پرایمرها و آنزیمهای محدودکننده مختلف، از روش pcr در تشخیص گونه های انگلی مورد نظر استفاده شود.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین رویدادها
مقالات جدیدترین ژورنال ها