• بررسی شیوع و عوامل خطرزای رتینوپاتی دیابتی در بیماران دیابتی مراجعه کننده به مرکز دیابت کاشان در سال 1382 – 1381

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1386/01/01
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1386/01/01
    • تعداد بازدید: 503
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -

    سابقه و هدف: با توجه به شیوع نسبتا بالای دیابت و همچنین بروز رتینوپاتی در افراد دیابتی و عدم اطلاع از وضعیت آن در منطقه، این مطالعه به منظور بررسی شیوع و بررسی عوامل خطر برای بروز رتینوپاتی دیابتی در مراجعه کنندگان به مرکز دیابت کاشان در سال 1382-1381 انجام گرفت.

    مواد و روش ها: در این مطالعه توصیفی دویست بیمار به طور تصادفی از بین بیماران دیابتی مرکز دیابت کاشان انتخاب شده و به طور کامل مورد معاینه چشم پزشکی قرار گرفتند. وجود یا عدم رتینوپاتی در آنها مورد بررسی و سپس درجه بندی شد. وجود عوامل خطرزا مانند سن، جنس، دوره بیماری و نوع دیابت در این بیماران در رابطه با مراحل مختلف رتینوپاتی مورد توجه قرار گرفت.

    یافته ها: رتینوپاتی دیابتی در 72 بیمار (36 درصد) وجود داشت که در 62 بیمار (31 درصد از کل بیماران) در مرحله غیرپرولیفراتیو و در 5 درصد کل بیماران در مرحله پرولیفراتیو بود. دوره بیماری (p=0.0006)، سطح کراتینین و اوره خون (p=0.002)، میزان گلوکز ناشتا (p=0.05) و جنس (p=0.044) از نظر آماری با بروز رتینوپاتی رابطه داشتند. سایر عوامل خطر مانند سطح چربی خون (تری گلیسرید، کلسترول)، فشارخون، نوع دیابت و بیماریهای ایسکمیک قلب رابطه آماری معنی داری با بروز بیماری رتینوپاتی نداشتند.

    نتیجه گیری و توصیه ها: با توجه به شیوع رتینوپاتی، کنترل دقیق قندخون، اوره و کراتینین و کاهش فشار خون و کنترل چربی های خون (کلسترول و تری گلیسریدها) در کاهش بروز رتینوپاتی دیابتی نقش دارند.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین رویدادها
مقالات جدیدترین ژورنال ها