• اثر لیزر کم توان در درمان زخم های فشاری جانبازان نخاعی

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1386/01/01
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1386/01/01
    • تعداد بازدید: 552
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -

    سابقه و هدف: زخم های فشاری به علت فشار مستمر بر روی یک ناحیه بدن ایجاد می شوند. این زخم ها از مشکلات عمده بیماران دارای ضایعات نخاعی هستند. امروزه درمان های مختلفی با نتایج متفاوت برای درمان این زخم ها به کار می رود در این مطالعه ما بر آن شدیم که تأثیر لیزر کم توان را در درمان زخم های فشاری جانبازان نخاعی تهران بررسی نماییم.

    مواد و روش ها: این مطالعه از نوع کارآزمایی بالینی تصادفی شده سه سوکور بر روی 16 نفر از جانبازان نخاعی تهران انجام شد.در این مطالعه به بررسی اثر لیزر کم توان از نوع دیود لیزر گالیوم-آلومینیوم- آرسناید و لیزر گالیوم-آلومینیوم-ایندیوم-فسفات با مارکazor-2k  ساخت کشور روسیه به شیوه contact, continious emission با دوز 4-6j/cm2 به طور یک روز در میان و به مدت 3 هفته انجام شد. وسعت و مرحله زخم ها توسط یک فرد به شیوه blind ارزیابی شد و توسط دوربین دیجیتال از زخم ها عکسبرداری به عمل آمد. گروه مورد، تحت درمان با لیزر کم توان همراه با درمان روتین (شستشو و پانسمان مرطوب) قرار گرفتند ولی گروه،

    شاهد فقط درمان روتین زخم را دریافت کردند. پس از 3 هفته بار دیگر کلیه زخم ها توسط فرد اول مورد ارزیابی وسعت و مرحله قرارگرفتند و مجدداً عکسبرداری شدند.

    نتایج: بررسی نشان داد که بیشترین محل زخم فشاری در دو گروه مورد مطالعه در ناحیه ایسیکال با (62.5 درصد) است. همچنین نتایج نشان داد درمان با لیزر کم توان به همراه درمان روتین (گروه مورد) نسبت به درمان روتین (گروه شاهد) تأثیر معنی داری در کاهش stage زخم و وسعت زخم دارد.

    نتیجه گیری: استفاده از لیزر کم توان به همراه درمان های روتین مؤثرتر از استفاده از درمان روتین به تنهایی است. پیشنهاد می گردد برای تعمیم این نتایج مطالعه دیگری روی تعداد بیشتری از بیماران با شرایط مشابه انجام شود.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین رویدادها
مقالات جدیدترین ژورنال ها