• جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1386/01/01
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1386/01/01
    • تعداد بازدید: 1094
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -
    سابقه و هدف: عقیده محققین علوم دارویی بر این است که داروهای تسکین دهنده درد و التهاب به دلیل عوارض جانبی و در بعضی موارد عدم توانایی کافی، مفید واقع نمی شوند. لذا تحقیق برای یافتن داروهای ضد درد مفید دیگر ضروری به نظر می رسد. در این تحقیق اثر ضددردی گیاه نعناع که در طب سنتی از آن به عنوان مسکن یاد شده در موش صحرایی نر، مورد بررسی قرار گرفته است.

    مواد و روش ها: تحقیق با طراحی تجربی صورت گرفت. عرق نعناع مورد استفاده از روش سنتی تهیه شد و اثر ضد دردی به روش hot plate روی شش گروه 10 تایی موش صحرایی نر مورد ارزیابی قرار گرفت. گروه های آزمایش به ترتیب عرق نعناع را با دوزهای 0.9, 27,60, 450 mg/kg، گروه شاهد سالیسیلیک اسید با دوز 100 mg/kg و گروه کنترل نرمال سالین با حجم 0.1ml100g وزن حیوان به صورت ip دریافت کردند. جهت تجزیه و تحلیل آماری نتایج از one-way anova و آنالیز توکی استفاده شد.

    نتایج: نتایج نشانگر این است که عرق نعناع دارای اثر ضد دردی بوده و شدت اثر با افزایش دوز، افزایش می یابد (p<0.05). اثرات ضددردی آن از دوزmg/kg 27 شروع و در دوز 60mg/kg به حداکثر خود رسید. در مقایسه اثر ضد دردی دوز موثر عرق نعناع با آسپیرینی (100mg/kg)  مشخص گردید که عرق نعناع دارای اثرات ضد دردی بیشتری نسبت به آسپیرین می باشد (p<0.05).

    نتیجه گیری: عرق نعناع دارای اثر ضد دردی است و توصیه می شود در این مورد کارآزمایی های بالینی صورت گیرد.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین رویدادها
مقالات جدیدترین ژورنال ها