• بررسی شیوع و عوامل مؤثر بر تولد نوزادان کم وزن در بیمارستان مهدیه تهران به مدت یک سال

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1386/01/01
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1386/01/01
    • تعداد بازدید: 485
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -

    سابقه و هدف: از آنجایی که بخش بزرگی از مرگ و میر نوزادان در ارتباط با وزن کم زمان تولد می باشد و  شیوع تولد نوزادان کم وزن در جوامع مختلف متفاوت است، در این مطالعه به تعیین شیوع و عوامل مؤثر در تولد این نوزادان در بیمارستان مهدیه تهران پرداخته شده است.

    مواد و روش ها: تحقیق با استفاده از اطلاعات موجود بر روی نوزادان با وزن تولد کمتر از 2500 گرم که در سال 1375 در بیمارستان مهدیه تهران متولد شده بودند انجام گرفت. اطلاعات مورد نظر شامل سن مادر، سن حاملگی، تعداد زایمان، مراقبت بارداری، نوع زایمان، جنس نوزاد، آپگار، علت بستری و مرگ و میر از پرونده ها استخراج شد. از آمار توصیفی برای تجزیه و تحلیل داده ها استفاده شد.

    یافته ها: شیوع lbw در این مطالعه 7.05 درصد می باشد. بیش از نیمی از نوزادان مورد مطالعه نارس بودند. نسبت کم وزنی در دختران به پسران 1.3 به 1 بود. بیشترین محدوده سنی مادران در گروه نوزادان نارس 20-16 سال و در نوزادان ترم با محدودیت رشد داخل رحمی 21-25 (iugr) سال و پس از آن در زیر سن 20 سال بود. آسفیکسی و آپگار پایین و متوسط در نوزادان نارس بیش از نوزادان ترم iugr بود. در میان ریسک فاکتورهای مادری شایعترین عوامل عبارت بودند از: اکلامپسی، پره اکلامپسی و عفونت ادراری. 47 درصد از نوزادان کم وزن بستری شدند. مهم ترین علل بستری سپسیس و بیماری هیالن مامبران بود. میزان مرگ و میر در این نوزادان 27.5 درصد بود که مهمترین علل مرگ نیز بیماری هیالن مامبران، آسفیکسی و سپسیس بوده است.

    نتیجه گیری و توصیه ها: شیوع نوزادان کم وزن در حد متعارف بود. وزن زمان تولد از مهمترین عوامل مؤثر در مرگ و میر نوزادان می باشد. پیشگیری از تولد نوزادان کم وزن از یک طرف با شناسایی شیوع و عوامل موثر در تولد این نوزادان و از طرف دیگر با بهبود استانداردهای زندگی و مراقبت های پزشکی در خانم ها، قبل از حاملگی، قابل انجام می باشد.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین رویدادها
مقالات جدیدترین ژورنال ها