• ارزیابی عملکرد بخش مدارک پزشکی بیمارستان های آموزشی-تخصصی دانشگاه علوم پزشکی ایران، 1380

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1386/01/01
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1386/01/01
    • تعداد بازدید: 814
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -
    سابقه و هدف: نظر به اهمیت مدارک پزشکی در نظارت ارزیابی و برنامه ریزی برای ارتقاء کمیت و کفیت خدمات و عدم اطلاع دانشگاه متبوع از وضعیت آن، این پژوهش به منظور تعیین عملکرد بخش مدارک پزشکی بیمارستان های آموزشی-تخصصی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی ایران در سال 1380 صورت پذیرفت.

    مواد و روش ها: این پژوهش مطالعه ای توصیفی است که گردآوری داده های آن با استفاده از چک لیست و از طریق مشاهده و مصاحبه انجام گرفت. عملکرد بخش مدارک پزشکی در 4 واحد پذیرش، کدگذاری، آمار و بایگانی و در هر واحد با 8 تا 9 شاخص و در یک طیف 5 گزینه ای تعیین شد و درصد عملکرد بر حسب کل بخش مدارک و هر یک از واحدها و به تفکیک بیمارستان های آموزشی تعیین گردید.

    یافته ها: عملکرد کلی بخش مدارک پزشکی 55.4 درصد بود. بهترین عملکرد مربوط به واحد کدگذاری به میزان 64.2 درصد و نازل ترین آن مربوط به واحد آمار با 50 درصد بود. نازل ترین شاخص واحد پذیرش و واحد  کدگذاری مربوط به وجود دستورالعمل مدون به میزان 20 درصد بود. بهترین و بیشترین عملکرد بخش مدارک پزشکی مربوط به بیمارستان شهید هاشمی نژاد به میزان 70.5 درصد و کم ترین عملکرد مربوط به بیمارستان شهید نواب صفوی به میزان 48.8 درصد بود.

    نتیجه گیری و توصیه ها: بخش مدارک پزشکی بیمارستان های مورد پژوهش از عملکرد متوسط برخوردار بودند. به منظور بهبود عملکرد بخش های مدارک پزشکی، تهیه و تدوین دستورالعمل های خاص هر واحد، به کارگیری نیروی انسانی متخصص، برگزاری دوره های بازآموزی، تخصیص بهینه منابع، تجهیزات و فضای مورد نیاز هر واحد و هم چنین ارزیابی مداوم عملکرد بخش های مدارک پزشکی احتمالاً می تواند مفید باشد و بررسی تجربی آن را توصیه می نماید.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین ژورنال ها