• بررسی آلودگی باکتریال سوسری ها در بیمارستان های کاشان، سال 1380

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1386/01/01
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1386/01/01
    • تعداد بازدید: 737
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -

    سابقه و هدف: با توجه به شیوع گزارش شده سوسری ها و نقش آنها در حمل و توزیع عوامل مختلف بیماریزا و عدم اطلاع از نوع آلودگی باکتریایی آنها در منطقه و به منظور تعیین نوع سوسری و عوامل باکتریایی آن، این تحقیق در بیمارستان های کاشان در سال 1380 انجام گرفت.

    مواد و روشها: تحقیق به روش توصیفی  (descriptive)و بر روی 88 سوسری صید شده از سه مرکز عمده درمانی کاشان انجام گرفت. نوع سوسری، آلودگی آنها از نظر باکتری ها و میزان آلودگی سطوح خارجی و داخلی و نوع باکتریهای جدا شده از آنها تعیین گردید. شیوع آلودگی در سوسری ها تعیین و میزان واقعی آن در مراکز درمانی برآورد گردید.

    یافته ها: از 88 سوسری مورد بررسی،83 درصد آنها سوسری آلمانی و 17 درصد سوسری آمریکایی بودند. شیوع آلودگی در 44.3 درصد سوسری ها مشاهده گردید. 61.5 درصد سوسری های آلمانی و صددرصد سوسری های آمریکایی به گونه ای از باکتری آلودگی نشان دادند. آلودگی سطوح داخلی سوسری ها به میزان 71.8 درصد و سطوح خارجی 28.2 درصد بود و شایع ترین باکتری، آنتروکوک به میزان 36 درصد و بعد استرپتوکوک به میزان 31 درصد بوده است و بیمارستان نقوی در مقایسه با سایر مراکز درمانی، سوسری آلوده بیشتری به میزان 76 درصد داشت. باکتری های جدا شده از سطوح خارجی و داخلی سوسری ها عبارت بودند از: استرپتوکوک، استافیلوکوک کوآگولاز منفی، استافیلوکوک کوآگولاز مثبت، سودوموناس، آنتروکوک، اشرشیا کلی، باسیلوس، میکروکوک.

    نتیجه گیری و توصیه: آلودگی سوسری ها به عوامل باکتریایی در بیمارستانهای کاشان نگران کننده است. لذا بررسی مداخله ای برای کاهش سوسری ها و آلودگی های باکتریایی آن را پیشنهاد می نماید.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین رویدادها