• تأثیر مشاوره قبل از ازدواج بر دانش دختران

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1386/01/01
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1386/01/01
    • تعداد بازدید: 604
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -

    سابقه و هدف: والدین همواره آرزومند داشتن کودکان سالم هستند. وجود کودکی بیمار با اختلالات مادرزادی و ژنتیکی مشکلات عدیده ای را به دنبال دارد. یکی از مهم ترین وظایف مراکز بهداشتی برگزاری کلاس های مشاوره قبل از ازدواج می باشد. این پژوهش به منظور تعیین تأثیر مشاوره قبل از ازدواج بر دانش دختران مراجعه کننده به مراکز مشاوره قبل از ازدواج در شهر کرمان انجام شد.

    مواد و روش ها: این بررسی به روش نیمه تجربی در دو مرحله قبل از مشاوره و 2 تا 8 هفته بعد از مشاوره بر روی 116 دختری که به طور تصادفی انتخاب شدند، انجام گردید. ابزار گردآوری داده ها پرسش نامه پژوهشگر ساخت بود که پس از تعیین روایی و پایایی آن مورد استفاده قرار گرفت و شامل دو بخش خصوصیات فردی شاخص های آگاهی سنجی بود. شاخص های آگاهی سنجی در چهار بخش پیشگیری از معلولیت ها، مراقبت های دوران بارداری، کنترل موالید و تغذیه با شیر مادر بود که هر بخش دارای 6 شاخص با حداکثر و حداقل نمره 6 و 0 بود. تأثیر مشاوره بر دانش نمونه ها با آماره paired t-test مورد قضاوت آماری قرار گرفت.

    یافته ها: میانگین ± انحراف معیار سن افراد مورد مطالعه22.1±4.2  سال بود. نمره آگاهی آنها به ترتیب قبل و بعد از مشاوره در مورد پیشگیری از معلولیت ها 4.6±1, 3.9±0.1، مراقبت های دوران بارداری 4.6±1.1, 4.3±1.2، کنترل موالید 3.9±1.6, 2.4±1.7 و تغذیه با شیر مادر 4.4±1.6, 3.7±1.7 بود. بین میانگین نمره آگاهی آنها در قبل و بعد از مشاوره تفاوت معنی دار آماری وجود داشت (p<0.0).

    نتیجه گیری و توصیه ها: به طور کلی مشاوره قبل از ازدواج بر دانش دختران تأثیر دارد اما در موارد مراقبت های دوران بارداری و کنترل موالید نقاط ضعفی وجود دارد که باید مورد توجه قرار گیرد.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین رویدادها
مقالات جدیدترین ژورنال ها