• جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1386/01/01
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1386/01/01
    • تعداد بازدید: 603
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -

    سابقه و هدف: نظر به شیوع سل و مراحل پیچیده و کند تشخیص قطعی آن و عوارض شناخته شده و بروز مقاومت و اهمیت تشخیص به موقع و گاهی سریع آن و با این ذهنیت که احتمالاً تست کولدآگلوتینین می تواند در مراحل مقدماتی تشخیص مبتلایان به tb مفید باشد و به منظور تعیین قدرت این تست در تشخیص بیماران مسلول، این تحقیق در این بیماران و گروه شاهد آنها در بیمارستان شهید بهشتی کاشان در سال 78 انجام گرفت.

    مواد و روش ها: تحقیق با طراحی تشخیصی روی تعداد 101 نفر شامل 36 بیمار با تشخیص قطعی 65, tb بیمار غیر tb انجام گرفت. از هر دو گروه 1 میلی لیتر خون دریافت و تست کولدآگلوتینین به روش bed side انجام شد. درک سانی که اگلوتیناسیون به وقوع نپیوست تست منفی و در موارد تست مثبت بر اساس میزان آگلوتیناسیون که به صورت کلامپ های گلبول های قرمز در جدار لوله تشکیل شده بود به روش کیفی، کلاس های درجات +1، +2، +3 و +4 مشخص گردیدند و میزان حساسیت و اختصاصیت، npv, ppv آن (بر حسب درجات مختلف تست) نسبت به تشخیص قطعی tb تعیین گردید.

    یافته ها: 36 بیمار tb به نسبت مساوی مرد و زن با دامنه سنی 13 تا 86 سال و میانگین سنی 50.8 سال بودند که 69.5 درصد مبتلا به سل ریوی و 30.5 درصد مبتلا به سل خارج ریوی بودند. در صورتی که پاسخ تست کولدآگلوتینین فقط در حد +3 و +4، مثبت قلمداد گردد، میزان حساسیت آن 44.4 درصد، اختصاصیت 98.5 درصد، ارزش پیشگویی مثبت آن 94.1 درصد، ارزش پیش بینی منفی آن 76.2 درصد و کارآئی کلی تست 79.2 درصد بود. با پاسخ های درجات کمتر از +3 میزان حساسیت و اختصاصیت تغییر می کرد. به صورتی که حساسیت تست به 89 درصد می رسید.

    نتیجه گیری و توصیه ها: به نظر می رسد تست کولدآگلوتینین ارزش پیش بینی مثبت قابل قبولی در بیماری سل دارد. احتمالاً می توان در غربالگری و هم چنین به عنوان روش تشخیص تأییدی به خصوص در مراحل اولیه برخورد با بیمار و نیز در بررسی تأثیر درمانی مبتلایان از این آزمون استفاده کرد. تصمیم گیری قطعی نسبت به یافته های آن نیاز به تکرار دارد.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین رویدادها
مقالات جدیدترین ژورنال ها