• بررسی سیستم قلبی و عروقی و عوامل مرتبط با آن در مبتلایان به سندرم گیلن باره حاد

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1386/01/01
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1386/01/01
    • تعداد بازدید: 660
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -
    سابقه و هدف: با توجه به شیوع درگیری سیستم قلبی عروقی در بیماران گیلن باره، اهمیت کنترل اختلالات آن و ضرورت بررسی علایم و عوامل مرتبط، این تحقیق روی مبتلایان به سندرم گیلن باره، در بیمارستان امام خمینی تبریز انجام گرفت.

    مواد و روش ها: تحقیق با طراحی توصیفی روی کلیه بیماران گیلن باره در هفته اول بیماری و بستری انجام گرفت. اختلالات اتونوم با معاینه دقیق بالینی مشخص گردید با تغییرات ضربان قلب با تنفس (hrv) به روش استاندارد در کلیه بیماران اندازه گیری و طبقه بندی شد. ارزش پروگنوستیک تست و عوامل مرتبط با آن پروگن، به ویژه شدت بیماری با استفاده از آزمون های مناسب آماری مورد قضاوت قرار گرفت.

    یافته ها: تحقیق روی 43 بیمار در سنین 18±33 سال که 70 درصد آنها مرد بودند انجام گرفت. در 60 درصد بیماران درگیری سیستم اتونوم وجود داشت که در 18.6 درصد آنها نتایج e/i ratio در مقایسه با مقادیر نرمال غیرطبیعی بود. ین نسبت در مورد آزمایش11.6 hrv  درصد بود ضمن آنکه در 20.9 درصد بیماران حداقل یکی از این تست ها غیرطبیعی بود. hrv, e/i ratio در بیماران فرم آکسونال با فرم دمیلیزان تفاوت معنی داری نشان نداد (p<0.9)، اما بین نتایج غیرطبیعی تست ها و شدت ضعف بیمار و نیز نارسایی شدید تنفسی طی روزهای بعد ارتباط معنی داری مشاهده شد (به ترتیب (p<0.01, p<0.05.

    نتیجه گیری: شکایات مربوط به درگیری سیستم اتونوم در روزهای اولیه ابتلا به سندرم گیلن باره در بیماران قابل توجه می باشد. همچنین درگیری سیستم قلبی عروقی با ایجاد اختلال در تست های e/i ratio, hrv می تواند در مورد بدترشدن وضعیت تنفسی طی روزهای آتی و بستری، هشداردهنده باشد.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین رویدادها
مقالات جدیدترین ژورنال ها