• بررسی تاثیر استفاده از پساب شستشوی صافی های تصفیه خانه آب جلالیه تهران در کاهش میزان مواد منعقد کننده

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1386/01/01
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1386/01/01
    • تعداد بازدید: 542
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -

    سابقه و هدف: استفاده از برگشت پساب شستشوی صافی ها، به علت حجم بالای آن در کشورهای خارج کاملاً رایجست. با توجه به اهمیت موضوع، عدم وجود گزارش تجربی آن در کشور و به منظور تعیین تاثیر استفاده از پساب شستشوی صافی ها بر میزان مواد منعقدکننده، این تحقیق در تصفیه خانه آب جلالیه تهران انجام گرفت.

    مواد و روش ها: تحقیق با طراحی تجربی و 9 بار نمونه گیری از محل خروجی پساب شستشوی صافی ها و ورودی آب خام تصفیه خانه انجام شد. آنگاه پارامترهای کدورت، ec, ph, tds و دما مورد بررسی قرار گرفتند. سپس مقدار بهینه ماده منعقدکننده برای آب خام با استفاده از جارتست محاسبه شد. در مرحله بعد با برگشت (اضافه کردن) 4 درصد از پساب شستشوی صافی به آب خام، مقدار بهینه مواد منعقدکننده تعیین گردید. نهایتا داده ها به کمک نرم افزار spss مورد آنالیز آماری قرار گرفتند.

    یافته ها:  phآب ورودی به تصفیه خانه ph, 8.1 پساب شستشوی صافی ها 7.73 بود. کدورت آب خام و پساب شستشوی صافی ها به ترتیب237 ntu, 7.7 ntu  به دست آمد. متوسط ec در آب خام ورودی به تصفیه خانه 409.1 و در پساب شستشوی صافی ها 331.7 میکروزیمنس بر سانتیمتر بود. متوسط tds در آب خام و پساب شستشوی صافی 253.2 و 240.7 میلی گرم در لیتر تعیین گردید.

    نتیجه گیری و توصیه ها: به نظر می رسد استفاده از پساب شستشوی صافی های تصفیه خانه به ویژه در جاهایی که منابع آبی رو به اضمحلالند، مقدور باشد.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین رویدادها
مقالات جدیدترین ژورنال ها