• بررسی تأثیر آموزش بهداشت بر میزان آگاهی معلمین در پیشگیری از اکسیوریازیس و ژیاردیازیس

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1386/01/01
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1386/01/01
    • تعداد بازدید: 612
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -

    سابقه و هدف: با توجه به شیوع و روند رو به افزایش اکسیوریازیس و ژیاردیازیس و ارتباط نزدیک آن با مسائل بهداشتی و نقش معلمین در سلامت دانش آموزان و عدم گزارش تجربه ای از آن در منطقه و به منظور تعیین تأثیر آموزش بهداشت بر آگاهی معلمین جهت پیشگیری از اکسیوریازیس و ژیاردیازیس، این تحقیق روی معلمین مدارس ابتدایی کاشان در سال 1379 انجام گرفت.

    موارد و روش ها: در این تحقیق نیمه تجربی، آگاهی 256 معلم مدارس ابتدایی پسرانه و دخترانه در زمینه آگاهی از ماهیت، انتقال و پیشگیری از اکسیوریازیس و ژیاردیازیس قبل از آموزش با تکمیل پرسش نامه سنجش گردید و پس از ارائه جزوه آموزشی به معلمین مجدداَ پس از یک ماه با همان پرسش نامه آگاهی آنان تعیین گردید و پس از ثبت اطلاعات با آزمون کولموگوروف-اسمیرنوف، ویلکاکسون و من ویتنی آنالیز آماری صورت گرفت.

    یافته ها: نمرات معلمین در مورد آگاهی از ماهیت، انتقال و پیشگیری از اکسیوریازیس و ژیاردیازیس قبل از آموزش بهداشت به ترتیب 1.1±3.6، 1.2±3.6 و 1±3.4 بود که پس از آموزش به 0.9±4.3، 0.1±1.1 و 4±3.9 افزایش یافت (p<0.0000). آموزش در معلمین مرد و زن هر دو موجب افزایش آگاهی آنان در زمینه پیشگیری از اکسیوریازیس و ژیاردیازیس گردید (p<.0000).

    نتیجه گیری و توصیه ها: آموزش بهداشت باعث افزایش آگاهی معلمین مدارس ابتدایی شهر کاشان از ماهیت، انتقال و پیشگیری از اکسیوریازیس و ژیاردیازیس شده است. لذا لزوم آموزش مستمر و بازآموزی مربیان بهداشتی و معلمین مدارس جهت پیشگیری از بیماری های انگلی توصیه می شود.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین رویدادها
مقالات جدیدترین ژورنال ها