• بررسی وضعیت اپیدمیولوژیک واژینوز باکتریال در خانم های باردار مراجعه کننده به مراکز درمانی شهرکرد در سال 1383

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1386/01/01
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1386/01/01
    • تعداد بازدید: 565
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -

    سابقه و هدف: با توجه به وجود گزارش های مختلف مبنی بر ارتباط واژینوز باکتریال با زایمان زودرس، شیوع متفاوت این بیماری در خانم های باردار کشورهای مختلف دنیا در مقایسه با مناطق ایران و عدم اطلاع از وضعیت اپیدمیولوژیک آن در شهرکرد، این تحقیق روی خانم های باردار مراجعه کننده به مراکز درمانی شهرکرد در سال 1383 انجام گرفت.

    مواد و روش ها: این تحقیق به روش توصیفی روی 210 خانم بار دار صورت گرفت. پس از جمع آوری اطلاعات از طریق مصاحبه و تکمیل پرسشنامه، مشاهده بالینی، آزمایش تعیین ph، لام مستقیم و تست ویف انجام شد و در نهایت نتایج با استفاده از آمارهای توصیفی ارائه گردید. متغیرها شامل میزان تحصیلات، شغل، شغل همسر، علایم بالینی، رنگ، بو و فرم ترشحات واژینال و یافته های لام مستقیم و تست ویف بودند.

    یافته ها: میزان فراوانی واژینوز باکتریال در 210 خانم باردار مورد بررسی 28.6 درصد (60 نفر) بود. از بین خانم های باردار آلوده، در 53 نفر (88.4%) ترشحات بدبو، 33 نفر (%55) ترشحات زرد خاکستری، 48 نفر (%80) ترشحات آبکی، 25 نفر (41.6%) مقاربت دردناک و 11 نفر (18.3%) سوزش واژن وجود داشت. در تمام این 60 نفر، تست لام مستقیم از نظر واژینوز مثبت بود. 29 نفر (48.3%) از خانم های باردار آلوده، تست ویف یا  kohمثبت داشتند یعنی طبق آزمون های آماری تست ویف و لام مستقیم در تشخیص بیماری ارزش یکسان نداشته و نتیجه لام مستقیم با تست ویف ارتباط آماری معنی داری داشت. بین آلودگی به واژینوز باکتریال با ترشحات بدبو، مقاربت دردناک، سوزش واژن و ترشحات زرد و خاکستری رنگ ارتباط معنی داری وجود داشت. شغل، میزان تحصیلات بیماران و شغل همسران با آلودگی ارتباط معنی داری نداشت.

    نتیجه گیری: آلودگی به واژینوز باکتریال در این منطقه از ایران (شهرکرد) درحد بالایی قرار دارد. با توجه به ارتباط مطرح شده بین این بیماری و زایمان زودرس و عوارض و عواقب اجتماعی و فردی نوزادان نارس، پیشنهاد می گردد جهت کنترل و پیشگیری از بیماری و عوارض آن در بارداری، آموزش های لازم و توجه به رعایت مسائل بهداشتی صورت گیرد و تمامی خانم های باردار منطقه از نظر این بیماری غربالگری شوند، در ضمن انجام مطالعات تحلیلی و تکمیلی برای تعیین ارتباط واژینوز باکتریال با زایمان زودرس توصیه می شود.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین رویدادها