• بررسی میزان آلودگی باکتریال و تعیین مقاومت آنتی بیوتیکی باسیل های گرم منفی جدا شده از ترمومتر، گوشی پزشکی و کاف فشارسنج در بیمارستان شهید بهشتی کاشان

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1386/01/01
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1386/01/01
    • تعداد بازدید: 568
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -

    سابقه و هدف: این مطالعه به منظور ارزیابی نقش وسایل پزشکی نظیر کاف فشارسنج، الکل موجود در ظرف نگهدارنده ترمومتر و گوشی پزشکی در انتقال عفونت های بیمارستانی در بیمارستان شهید بهشتی کاشان در سال 1383 پذیرفت. با توجه به اهمیت عفونت های بیمارستانی، عوارض ناشی از آنها و اینکه آلودگی وسایل پزشکی یکی از راه های انتقال آنها می باشد، همچنین بعلت عدم دسترسی به اطلاعاتی در این زمینه و به منظور تعیین میزان آلودگی باکتریال وسایل پزشکی و تعیین مقاومت آنتی بیوتیکی باسیل های گرم منفی جدا شده از آنها، این پژوهش در بیمارستان شهید بهشتی کاشان صورت پذیرفت.

    مواد و روش ها: این مطالعه به صورت توصیفی بر روی 166 نمونه از وسایل پزشکی شامل محلول الکل محفظه ترمومتر، کاف فشارسنج و گوشی پزشکی مورد استفاده در بخش های مختلف بیمارستان شهید بهشتی کاشان انجام گرفت. وسایل به صورت تصادفی انتخاب و نمونه گیری بوسیله سواپ استریل آغشته به سرم فیزیولوژی استریل از سطوح خارجی آنها انجام گردید، سپس به محیط ترانسپورت انتقال داده شد، آنگاه در آزمایشگاه میکروب شناسی دانشکده پزشکی به محیط های آگار خوندار و محیط ائوزین متیلن بلو تلقیح گردید و کولونی های جدا شده با تست های بیوشیمیایی استاندارد نظیر تست ایندول، متیل رد، وژزپرسکوئر، سیترات، اکسیداز، کاتالاز و کو آگولاز تعیین هویت گردیدند. باسیل های گرم منفی جدا شده با روش دیسک دیفیوژن، آنتی بیوگرام شدند. نتایج حاصل به صورت جداول توصیفی ارائه و مورد بحث قرار گرفت.

    یافته ها: از 166 نمونه کشت داده شده 109 مورد (65.7 درصد) آلوده بودند  (ci 95%: 58.4-73) کافهای فشارسنج و گوشی های پزشکی در تمام موارد و الکل موجود در محفظه های نگهداری ترمومترها در 50 درصد موارد آلوده بودند. بیشترین میزان آلودگی در محلول الکل نگهداری ترمومترهای بخش جراحی زنان به میزان 100 درصد مشاهده گردید. از مجموع 124 میگروارگانیسم جدا شده 57 کوکوس گرم مثبت (46 درصد)، 33 باسیل گرم منفی (26.6 درصد)، 14 کوکوس گرم منفی (11.3 درصد)، 11 باسیل گرم مثبت (8.9 درصد)، 6 مخمر (4.8 درصد) و 3 سوش قارچ (2.4 درصد) ایزوله گردید. در آنتی بیوگرام انجام شده بر روی باسیل های گرم منفی مقاومت بالا به سفالوسپورین های نسل اول و سوم، سیپروفلوکساسین و کوتریموکسازول مشاهده گردید.

    نتیجه گیری: با توجه به شیوع بالای آلودگی وسایل پزشکی به ویژه آلودگی محلول الکل ترمومترها، استفاده از ترمومترهای شخصی و ضدعفونی دوره ای گوشی های پزشکی و کاف های فشارسنج توصیه می گردد.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین رویدادها