• مقایسه نتایج تست تکمیل rt-pcr, ri ba-3 در مبتلایان به ویروس هپاتیت c

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1386/01/01
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1386/01/01
    • تعداد بازدید: 520
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -
    سابقه و هدف: نظر به شیوع و روند رو به افزایش هپاتیت c و عوارض شناخته شده و گزارش های مختلف از نتایج تست های تکمیلی  rt-pcr, ribaو به منظور مقایسه نتایج تست های rt-pcr, riba در بیماران با تشخیص hcv (به روش elisa)، این تحقیق روی مراجعین به سازمان انتقال خون ایران در تهران انجام گرفت.

    مواد و روش ها: تحقیق با طراحی توصیفی انجام شد. روی نمونه های 80 بیمار با نتیجه مثبت در riba-3 با روش های rt-pcr, riba-3 مورد مطالعه قرار گرفتند. برای elisa با کیت «سها» نسل سوم anti-hcv و در کیت های نسل سوم riba آنتی بادی علیه آنتی ژن core استفاده شد. در تفسیر riba موارد فاقد باند به عنوان منفی، یک باند به عنوان موارد بینایی بیش از 1 باند به عنوان مثبت تلقی و با آماره توصیفی ارائه گردیدند.

    یافته ها: از 80 بیمار مورد بررسی در تست تکمیلی 60 ,riba درصد مثبت، 16.2 درصد بینابینی و 23.8 درصد منفی (non-reactive) و در روش 60 ,ra-pcr درصد مثبت، و 40 درصد منفی بودند. از 48 بیمار با نتیجه riba مثبت، 91.7 درصد تست rt-pcr مثبت نیز داشتند. از 20 نمونه دارای 4 باند در تست 90 ,riba درصد در تست rt-pcr مثبت بودند از بین 13 بیماری که در تست riba-3 به عنوان بینابینی (indeterminate) گزارش شدند 4 مورد در روش rt-pcr مثبت گزارش شدند. مواردی که در تست  ribaبه عنوان منفی ارزیابی شدند در متد rt-pcr نیز منفی گزارش شدند.

    نتیجه گیری و توصیه ها: اگر نتایج تستriba  مثبت باشد، با احتمال قوی در تستrt-pcr  هم مثبت می باشد و در همه موارد منفی riba، نتیجه تست rt-pcr هم منفی می گردد. در موارد بینابینی، ضرورت انجام تست rt-pcr وجود دارد. البته این موضوع نیاز به تحقیق بیشتر نیز دارد.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین رویدادها
مقالات جدیدترین ژورنال ها