• بررسی رابطه مصرف قرص های خوارکی ترکیبی با دوقلوزایی در حاملگی بعدی

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1386/01/01
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1386/01/01
    • تعداد بازدید: 441
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -

    سابقه و هدف: با توجه به شیوع روز افزون استفاده از قرص های خوراکی ترکیبی، وجود بعضی گزارش ها مبنی بر ارتباط مصرف این قرص ها با بروز دوقلوزایی در حاملگی بعدی و به منظور تعیین رابطه مزبور، این تحقیق در بیمارستان های اهواز در سال 1380 انجام گرفت.

    مواد و روش ها: مطالعه با طراحی موردی- شاهدی انجام گرفت. گروه مورد شامل 151 خانم باردار حاملگی دوقلو بود که جهت زایمان به بیمارستان مراجعه نموده بودند. بیمارستان محل زایمان، تعداد بارداری، سن مادر و سابقه دوقلوزایی در خانواده آنها بررسی و ثبت گردید.

    گروه شاهد، خانم هایی بودند که اولاً حاملگی یک قلو داشتند و ثانیا همزمان و در همان بیمارستان برای زایمان بستری شده بودند، ضمن آنکه عوامل فوق و دیگر عوامل موثر بر دوقلوزایی در آنها با گروه مورد مشابه بود. میزان مصرف قرص های خوراکی ترکیبی در دو گروه تعیین و با آمار کای دو مورد قضاوت آماری قرار گرفت. ضمنا شیوع دوقلوزایی در نمونه ها تعیین و نقش سیکل های نامنظم در بروز دو قلویی نیز مشخص گردید .

    یافته ها: تحقیق روی 151 خانم با زایمان دوقلویی (گروه مورد) و 152 خانم مشابه، با زایمان تک قلویی مشابه (گروه شاهد) انجام گرفت. در گروه شاهد 53 نفر (34.9 درصد) و در گروه مورد 40 نفر (26.5 درصد) سابقه مصرف قرص های خوراکی ترکیبی را داشتند که اختلاف آنها به لحاظ آماری معنی دار نبود .(p<0.2) سیکل های ماهانه نامنظم با بروز دوقلوزایی ارتباط داشت (p<0.04). شیوع دوقلویی 15.3 در هزار تولد بود. نتایج این تحقیق نشان داد ارتباط معنی داری بین بی نظمی های سیکل ماهانه در گروه مورد و شاهد وجود دارد (p<0.05).

    نتیجه گیری: مصرف قرص های خوراکی ترکیبی با دوقلوزایی در حاملگی بعدی ارتباطی ندارد. با توجه به عوارض شناخته شده دوقلوزایی بررسی سایر عوامل توصیه می گردد.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم